Kiinnostavimmat kuvauskohteet Rauman Pyhän Ristin kirkossa

2021-06-30 09:00:00.0, Kati Ruohonen

viestimet

Turistikausi on meneillään ja Rauman Pyhän Ristin kirkko on myös suosittu vierailukohde Raumalla. Eikä syyttä, onhan se komea kivikirkko!

Nappaa tästä tärpit kiinnostavimpiin kuvakulmiin Instagramia varten, kun vierailet seuraavan kerran Pyhän Ristin kirkossa. Äläkä unohda merkitä Rauman seurakuntaa (@raumanseurakuntaLinkki avautuu uudessa välilehdessä)!

Paras kuvakulma Pyhän Ristin kirkosta on takapihan puolella. Eduikseen pääsee silloin kirkon kiviseinä ja kirkontorni, joka pilkottaa kattojen takaa.

Pyhän Ristin kirkko, taustalla pilvinen taivas.
Kuva: Rauman seurakunta

Kirkon sisällä kuoriosassa on maalattuna tiivistetysti koko raamatullinen pelastushistoria. Kuori-ikkunan lasimaalaus on valmistettu Berliinissä ja sen lahjoitti kirkkoon kunnallisneuvos J.W. Söderlund vuonna 1891. Lasimaalaus kuvaa Kristuksen kirkastumista Tabor -vuorella.

Kuvat: Rauman seurakunta

Kirkon saarnastuoli on valmistettu Pohjois-Saksassa vuonna 1625 ja se edustaa renessanssiajan puunveistotaidetta. Saarnastuoli on koristettu apostoli- ja pyhimysveistoksilla ja sen yläreunassa on latinaksi raamatunlause: “Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille” (Mark. 16:15).

Pyhän Ristin kirkon saarnastuoli
Kuva: Rauman seurakunta
Kirkon kuoriosassa on esillä vanhin Suomessa säilynyt votiivitaulu. Taulu on tehty pormestari Matts Jonssonin (Jussoila) tyttären Margaretan muistoksi. Hän kuoli ruttoon 15.7.1572. Taulun alareunassa on hautajaissaatosta kertova valitusruno.
Kuva: Rauman seurakunta

Kirkkosalin seinässä on peruskorjauksen yhteydessä korjausmiehen piirtämä kuva Jeesuksesta. Bongaatko sen asehuoneen oven läheisyydestä?

Kuva: Rauman seurakunta

Kirkon penkissä istuu veistos rouvasta, joka on raumalaisen kuvanveistäjän Kerttu Horilan käsialaa. Veistos on nimeltään ”On riemu, kun saan tulla sun Herra temppeliis” (virsi 195). Rouva on suosittu selfie -kohde Pyhän Ristin kirkossa.

Kuva: Rauman seurakunta

Pro tip: Paras kuvakulma Rauman Pyhän Ristin kirkosta on takapihan puolella ja parhaan selfien saa kirkon sisällä veistoksen rouvan kanssa.

Aurinkoisia kesäpäiviä ja kiinnostavia kirkkoretkiä toivotellen,
Kati, viestintäsihteeri

ps. 1.7.2021 avautuu Kirkonkellarissa (Luostarinkatu 1, 26100 Rauma) näyttely: Armollisuus, viisaus ja äärettömyys – Sinikka Palosen piirustuksia.Linkki avautuu uudessa välilehdessä Näyttely on avoinna 31.7.2021 asti. Avoinna ma-pe klo 10–17, la klo 11–15, su klo 10–16. Vapaa pääsy.