Kaipaatko lempeää liikettä ja rauhoittumista? Hiljaisuuden jooga alkaa tammikuussa

Hiljaisuuden joogaan pääsee kevätkaudella tutustumaan kerran kuussa. Maksuttoman harjoituksen jälkeen tarjolla on iltateetä.

Ihminen seisoo yhdellä jalalla puun ja kirkon edessä.

Hiljaisuuden joogan ohjaaja Menni Heikkinen ja hiljaisuuden joogan harjoitukseen kuuluva puuasento. Varsinainen harjoitus tehdään sisätiloissa.

–Hiljaisuuden joogassa yhdistyvät lempeä kehollinen harjoitus, mielen rauhoittuminen ja hengellisyys, kertoo hiljaisuuden joogan ohjaaja, vs. seurakuntapastori Menni Heikkinen.

Menni kiinnostui itse hiljaisuuden joogasta, koska se on liikunnallista ja kehollista. Harjoitus on osa kokonaisvaltaista hyvinvointia, ja antaa hyvää vastapainoa epäfyysiselle työlle. Menni on ohjannut hiljaisuuden joogaa Raumalla jo viime keväänä. Harjoituksesta on tullut hyvää palautetta sitä kokeilleilta.

–Hiljaisuuden jooga on hyvää vastapainoa elämän hektisyydelle, Menni kertoo.

Menni on kouluttautunut hiljaisuuden joogan ohjaajaksi sairaalapappi Heli Harjunpään ohjauksessa viitisen vuotta sitten.

Mitä on kristillinen hiljaisuuden jooga?

Hiljaisuuden jooga on kristillinen hiljaisuuden harjoitus. Harjoitukseen kuuluu erilaisia asentoja eli asanoita, jotka perustuvat lempeään hathajoogaan. Mukana harjoituksessa on kristillisiä rukouksia, raamatunlauseita sekä ajatelmia, jotka nousevat kristillisestä arvopohjasta. Harjoitukseen kuuluu myös pitkä rentoutumishetki.

Hiljaisuuden joogaharjoitus tehdään alustalta käsin sekä istuen että seisten.

Harjoituksen voi myös tehdä haluamallaan tavalla. Jos joku asia tuntuu siltä, ettei se sovi itselleen, niin sen voi jättää tekemättä. Rukouksia ei tarvitse itse lausua, vaan harjoituksen aikana voi vain kuunnella. Taustalla soi hiljainen kristillisen joogan musiikki.

–Tämän harjoituksen avulla voi ottaa hetken itselleen ja Jumalalle. Harjoitus voi myös olla eräänlainen miniretriitti, meditatiivinen kokonaisuus mielelle ja keholle, Menni kuvailee.

–Ruumiimme on Jumalan kuva ja meidän tulee pitää siitä huolta, Menni kiteyttää.

Mitä mukaan harjoitukseen?

Hiljaisuuden joogan harjoitus kestää noin puolitoista tuntia. Mukaan harjoitukseen kannattaa ottaa ainakin oma jumppa-alusta. Pukeutua voi rentoon ja mukaviin vaatteisiin ja kerrospukeutuminen on suositeltavaa, koska silloin vaatetta voi tarpeen mukaan vähentää. Mukaan voi ottaa myös villasukat, pienen viltin loppurentoutusta varteen sekä vesipullon.

–Edeltävää joogakokemusta ei tarvita eikä tarvitse olla mitenkään liikunnallinen osallistuakseen harjoitukseen, Menni kannustaa ja lisää, että harjoitus sopii kaikenlaisille liikkujille.

–Tämä on matalan kynnyksen harrastus. Kannattaa tulla kokeilemaan!

Harjoituksen jälkeen tarjolla on iltateetä ja pientä iltapalaa.

Hiljaisuuden jooga Nuortentalolla, Hallikatu 12, kevään aikana viitenä torstaina klo 18: 4.1., 1.2., 22.2., 11.4., 16.5. Kesto noin 1,5 tuntia, jonka jälkeen iltatee. Mukaan oma jumppa-alusta. Hiljaisuuden jooga on maksutonta.

Lue lisää hiljaisuuden joogasta: Heli Harjunpää — Hiljainen tila

2024-01-02 16:26:12.0