Tukea Lähi-Idän lapsille ja nuorille

Rauman seurakunta tukee SAT-7 Pars-kanavalla työskentelevän Parastoo Poortaherin työtä. Medialähetys Sanansaattajat (Sansa) tekee lähetystyötä Lähi-Idän alueella, jossa poliittisen epävakauden, ääriuskonnollisuuden ja konfliktien keskellä kasvaa miljoonia lapsia ja nuoria ilman tulevaisuudennäkymiä.

Kaupunki vuoren rinteillä, aurinko laskee.

Lähi-Idän maiden väestö on ikärakenteeltaan nuorta. Liian moni on vailla työtä, toimeentuloa ja elämän mielekkyyttä. Televisio antaa ainutlaatuisen mahdollisuuden välittää toivoa satojen miljoonien ihmisten ulottuville. Lapset kasvavat ympäristössä, jossa he saavat koulussa, kotona ja median kautta nähdä vain hyvin valvottua ja sensuroitua sisältöä. Lapsia opetetaan näkemään ympäröivä maailma tietynlaisen linssin läpi. Sansan työtä on tehty alueella vuodesta 2002.

Uusi alku Kyproksella

Parastoo Poortaheri oli 9-vuotias, kun hänen äitinsä muutti avioeron jälkeen Iranista Kyprokselle. Siellä äiti kuuli evankeliumin ja kääntyi kristityksi. Tyttö jäi Iraniin ensin isoäidille ja tämän kuoltua tädille. 14-vuotiaana myös Poortaheri muutti Kyprokselle.

− Kristinuskossa minua viehätti ajatus Jumalalle puhumisesta. Voin jutella hänelle samoin kuin ystävälle, ilman minkäänlaista pelkoa. Pidin myös iloisista ylistyslauluista. Iranissa rukoileminen tuntui vaikealta. Rukoileminen tapahtui arabiaksi, ja sanat täytyi muistaa ja osata lausua oikein, muuten rukous oli mitätön. En edes ymmärtänyt suurinta osaa rukouksen sanoista. Lapsena rukoilin persian kielellä, mutten tiennyt, kuultiinko rukoukseni, Poortaheri pohtii.

Vain 16-vuotiaana Poortaheri aloitti työt SAT-7 Pars -kanavalla ja suoritti mm. yliopistotutkinnon töiden ohella.

- Minua rohkaisee, kun näen eri taustoista tulevien kristittyjen toimivan yhdessä ja tekevän työtä saman päämäärän eteen, Poortaheri iloitsee.

SAT-7 Pars -kanava tavoittaa miljoonia persiankielisiä ihmisiä Iranin, Afghanistanin ja Tadžikistanin alueilla.

#Hastag jakaa tietoa ja rohkaisua

Vuonna 2022 Afganistanissa rajoitettiin naisten liikkumista, opiskelua ja työssäkäyntiä. Iranissa kurditaustaisen naisen kuolemasta alkoi protesteja. WhatsApp- ja Instagram-sovellusten sekä internetin sulkeminen Iranissa rajoitti yhteyttä ulkomaailmaan. SAT-7:n satelliittitelevisiolähetyksistä tuli entistäkin tärkeämpi tiedon ja rohkaisun lähde monille katsojille.

Sansan kansallinen työntekijä Poortaheri toimii SAT-7 Pars -kanavan lastenohjelmien koordinaattorina, juontajana ja käsikirjoittajana Kyproksen studiosta käsin. Vuosien varrella hän on ollut mukana lukuisissa ohjelmissa. Tällä hetkellä Poortaheri tuottaa ja juontaa #Hastag-ohjelmaa lapsille ja nuorille. #Hashtag on viikoittainen lasten ja nuorten liveohjelma, jonka juontajina toimivat Ava ja Parastoo. Siinä on useita osallistavia osioita, kuten tee-se-itse-ideoita, vinkkejä ja neuvoja, mobiilisovelluksia, tiedekokeita, tietoa kaupungeista ympäri maailmaa sekä ylistysmusiikkia ja paljon muuta. Sisältöä tuotetaan myös sosiaaliseen mediaan Instagramiin ja Facebookiin.

Iranin sosiaalista mediaa koskevien rajoitusten vuoksi SAT-7 Pars joutuu jatkuvasti etsimään turvallisia keinoja pitää yhteyttä katsojiin. Nyt se toimii sosiaalisessa mediassa myös Telegram-nimisellä alustalla. Tilin luomiseen vaaditaan käyttäjältä vain puhelinnumero. Otettuaan käyttöön Telegramin keskusteluhuoneen kanava sai neljässä päivässä arviolta 20 000 viestiä katsojilta ja muilta tukijoilta.

− Iranissa nuorilla on paljon vaikeuksia ja ongelmia, ja sosiaalinen media on monille ainoa keino saada ongelmien tilalle välillä jotain kivaa, Poortaheri sanoo.

#Hastag-ohjelman 5. kauden trailerin voi katsoa YouTubesta: https://youtu.be/YkREDpksfyU.

Poortaherin videotervehdyksen voi katsoa YouTubesta tämän linkin kautta.

Tue Parastoo Poortaherin lähetystyötä

Käytä alla olevia tilitietoja tukiessasi Parastoo Poortaherin työtä:

• Saaja: Rauman seurakunta, Lähetysrengas
  • Saajan tilinumero: Nordea FI80 1128 3000 3099 54