Lapin jumalanpalvelusaikaan muutoksia: jatkossa sunnuntaisin vuorottelevat jumalanpalvelus kymmeneltä ja iltakuuden iltakirkko

Lapissa pääsee taas sunnuntaisin aamukymmeneltä jumalanpalvelukseen. Kymmeneltä alkava jumalanpalvelus järjestetään joka toinen viikko. Joka toinen viikko hiljentymään kutsuu Lapin iltakirkko, joka alkaa kuudelta.

Luminen maisema hautausmaalta, jonka keskellä on punainen puukirkko.

Vuonna 1760 rakennettu kaunis punainen Lapin puukirkko on maakuntamme vanhimpia puukirkkoja.

Toivottu uudistus

Lapin kappelineuvoston puheenjohtaja Mia Vettenranta on iloinen muutoksesta.

–Olen iloinen, että pääsen taas kirkkoon kymmeneltä aamulla. Viime sunnuntaina messussa oli paljon ihmisiä ja kuulin, että edeltävässäkin messussa oli mukavasti seurakuntalaisia paikalla. Vaikuttaa siltä, että tämä on ollut mieluisa uudistus.

Hymyilevä ihminen ulkona takanaan punainen kirkko

Mia Vettenrannan mielestä Lapin ensimmäisessä iltakirkossa oli kotoisa tunnelma. Hän toivoo, että niin lappilaiset kuin raumalaisetkin löytäisivät tiensä Lapin kirkkoon.

Lapissa vietettiin sunnuntain jumalanpalvelusta noin kolmen edellisen vuoden ajan sunnuntaisin yhdeltä. Kello yhden jumalanpalvelusta edelsi yhteinen ruokailu puolelta päivin. Koronaepidemian vuoksi näitä yhteisöllisiä ruokailuita ei kuitenkaan pystytty järjestämään.

–Keskellä päivää oleva jumalanpalvelus ei ehkä kuitenkaan sopinut kovinkaan monen kirkossakävijän päivän rytmiin. Ajatus yhteisöllisestä ruokailusta ja kokoontumisesta jumalanpalvelukseen sen jälkeen oli kyllä hyvä, kertoo Mia.

Iltakirkot kutsuvat hiljentymään viikon lopuksi

Aivan täysin takaisin kolmea vuotta edeltävään käytäntöön Lapissa ei kuitenkaan palata, sillä kymmeneltä alkava jumalanpalvelus järjestetään joka toinen viikko. Vastaavasti joka toinen viikko sunnuntaipäivän ollessa lopuillaan Lapin kirkossa availlaan ovia ja sytytetään kynttilä alttarille. Kello kuudelta alkava iltakirkko tarjoa mahdollisuuden hiljentymiseen pyhäiltana, viikon päätteeksi.

–Iltakirkko sopii ihan kaikille, jotka ovat kiinnostuneita käymään kirkossa. Ei siis ainoastaan lappilaisille, vaan kaikille Raumalla asuville, Mia täsmentää.

Iltakirkossa on hieman tavallisesta jumalanpalveluksesta poikkeava ohjelma, kirkkokielellä ilmaistuna ”kevyempi kaava”. Iltakirkon toimittaa Rauman seurakunnan pappi ja mukana on kanttori, mutta kirkkomuusikon lisäksi mukana saattaa olla muitakin raumalaisia muusikoita. Ensimmäisessä iltakirkossa tammikuun lopulla musisoivat Rauman seurakunnan johtavan kanttorin Leena Kiven lisäksi Maiju Jänkävaara ja Pulmu Palmgren.

Sisäkuva kirkosta. Nainen soittaa viulua ja taka-alalla nainen urkuharmoonin takana.

Pyhän aiheeseen liittyen Lapin tammikuun iltakirkko alkoi vanhalla häämarssilla. –Ehkäpä tämän illan musiikkiryhmää voisikin kutsua Kaanaan hääpelimanneiksi, viulua soittanut Leena Kivi kertoo. Virsisäestyksistä ja muusta musiikista huolehti Leenan lisäksi viulisti Maiju Jänkävaara (kuvassa vasemmalla). Pulmu Palmgren (oikealla) musisoi harmoonilla.

Iltakirkon jälkeen on mahdollisuus jäädä keskustelemaan ja rukoilemaan papin tai vapaaehtoisten toimittajien kanssa.

Tervetuloa mukaan toteuttamaan jumalanpalvelusta

Olet lämpimästi tervetullut myös mukaan toteuttamaan Lapin iltakirkkoja. Voit tulla ideoimaan, lukemaan tekstiä tai vaikka musisoimaan. Jos kiinnostuit niin voit ottaa seurakunnan työntekijään yhteyttä. Jumalanpalveluksia koordinoi kappalainen Kirsi Virtanen, puh. 044 7691296 sekä johtava kanttori Leena Kivi, puh. 044 7691306. Sähköpostiosoitteet ovat muotoa: etunimi.sukunimi@evl.fi. Otamme myös mielellään palautetta vastaan.

–Toivottavasti mahdollisimman moni löytää tiensä Lapin kirkkoon tämän uudistuksen myötä, Leena ja Mia toivovat. Lämpimästi tervetuloa!

Lapin kirkon tapahtumat löytyvät tapahtumakalenterista ja Lapin kappeliseurakunnan sivulta: https://www.raumanseurakunta.fi/lapin-kappeliseurakunta.

Kirkon alttari ja lasimaalaus

Kynttilänpäivän iltamessua vietetään  Lapin kirkossa sunnuntaina 6.2.2022 klo 18. Messun toimittaa kappalainen Kirsi Virtanen ja musiikista vastaa Annamaria Lehto. Olet tervetullut hiljentymään!

2022-02-04 14:48:00.0