Seimihaaste käynnistyy jälleen!

Kontion kahvilassa valmistellaan pipariseimeä - raumalainen seimihaaste käynnistyy jälleen! Toteuta omanlainen seimiasetelma ja osallistu kilpailuun. Jouluseimet näkyvät myös Rauman katukuvassa.

#seimihaaste2022 (1080 x 1080 px).png

Pipariseimi valmistuu Kontion leipomossa

Torstaina Kontion leipomossa kondiittori Jemina Siven kaulitsi piparitaikinaa ja leikkasi taikinasta osia tulevaan jouluseimeen.

-Piparitaikina on kaulittu vähän tavallista paksummaksi, jotta se kestää, Jemina vinkkaa.

Seuraavana päivänä pipariseimen osat paistetaan ja sen jälkeen sen voi koota. Seimi tulee esille Kontion kahvilan ikkunaan joulun ajaksi.

Katariina Hietaniemi Kontion kahvilasta kertoo, että oli mukavaa lähteä mukaan seimihaasteeseen ja toteuttamaan seimeä. Seimihaaste toteutetaan nyt jo toiseen kertaan, ja pipariseimi komeili Kontion kahvilan ikkunassa jo edellisenä jouluna.

Osallistu sinäkin seimihaasteeseen!

Rauman seurakunnassa haastetaankin raumalaisia jälleen tekemään omanlaisia jouluseimitoteutuksia. On aika miettiä millainen on sinun jouluseimesi - onko se itse tehty asetelma, pipariseimi, tai vaikka laulu? Voit tehdä omanlaisen toteutuksen – oman muotoisen ja näköisen.

Jos haluat osallistua seimikilpailuun, tee oma seimitoteutus, ota siitä kuva tai video ja jaa se Instagramissa viimeistään 18.12. tunnisteella #seimihaaste2022.

Kolme seimitoteutusta palkitaan kahvilalahjakortein 21.12.2022. Huom! Tilin on oltava julkinen, jotta postaus näkyy kilpailun raadille.

Tee oma seimitoteutus yksin, yhdessä perheen kanssa, koulussa tai haasta mukaan kaverisi tai työtoverisi!

Lähde seimikävelylle ja ota joulukuva joultorilla!

Useat Vanhan Rauman liikkeet koristavat näyteikkunoitaan Kontion kahvilan lailla jouluseimellä. Nyt voi lähteä iltakävelylle Vanhassa Raumassa ja ihastella liikkeiden jouluvaloja ja -ikkunoita sekä seimiasetelmia, jotka löytyvät oheisen kartan avulla. Kartan voi ladata tästä pdf-muodossa.

Rauman joultorilla voi ottaa seimaiheisen joulukorttikuvan

Kauppatorilta löytyy 26.11. lähtien seimikuvausseinäke, jossa voi ottaa kuvan Mariana, Joosefina, paimenena tai lampaana, muttei sentäs aasina!

Rauman seurakunnan kiinteistötoimen työnjohtaja Teijo Sosala viimeistelee seimiaiheista kuvausseinäkettä, joka pystytetään torille perjantaina 25.11. Kuvausseinäke on osa torille rakentuvaa tunnelmallista joultoria.

Tervetuloa kurkkimaan ja kuvailemaan!

Tiesitkö, että ensimmäiset seimet ovat olleet Raumalla jo mahdollisesti satoja vuosia sitten?

Jouluseimi on vanha perinne, jonka fransiskaanimunkit ovat todennäköisesti tuoneet Raumalle jo keskiajalla.

2000 vuotta sitten jouluseimeen syntyi rauhan lähettiläs, Jeesus. Maailmalla kuohuu ja rauha on paikoittain kadonnut. Myös monen oma sisäinen maailma kaipaa rauhaa, koska elämä on ajoittain vaativaa ja hektistä. Saakoon jouluseimiasetelmat koskettaa rauhan ja toivon viesteillään tänä lähestyvänä jouluna niin Vanhan Rauman ikkunoissa kuin sosiaalisen median kanavissa.

Wed Nov 23 14:06:00 EET 2022