Pääsiäiskertomus: Leipäviikko

2021-03-08 14:39:00.0, Minna Elo

Iloa ja ihmeitä

Hei taas!

Nyt vietetään leipäviikkoa. Mistä leivästä sinä tykkäät? Näkkileivästä, patongista, ruisleivästä vai piimälimpusta? Oletko sinä leiponut leipää, vaikkapa sämpylöitä?

Kuvan on piirtänyt Johanna Turkulainen.

”Minulle maistuu parhaiten näkkileipä, koska se on kovaa, eikä siitä tule niin helposti vatsanpuruja”, Asser sanoo ja heiluttelee pulleaa vatsaansa.

”Oletteko kuulleet sanan ’öylätti’?” Asser kyselee. Se kuulostaa hassulta ja suu menee melkein rullalle, kun sen sanoo. Kokeillaan sanoa se yhdessä: Öylätti. ”Öylätti on aivan erityinen leipä, se on paperinohutta ja se sulaa suuhun”, tietää Asser. Öylätti -leipää nautitaan kirkossa ehtoollisella.

”Olenko muistanut kertoa teille Benjamin-ystävästäni? Hän on minulle tärkeä ja rakas aasiystävä ja Benjaminin suurta herkkua on hapankorppu”, Asser tietää.

Benjaminilla on vanha ja arvokas kirja, päiväkirja. Päiväkirjaa on kirjoittanut aikoinaan Joonatan, aasiystävä hänkin. Siitä olemme voineet lukea Jeesuksen ajan tapahtumista Jerusalemissa, kaukana täältä. Jeesus opetti joka päivä temppelissä. Temppeli on pyhä paikka, aivan kuin meidän kirkkomme. Jeesuksella oli kaksitoista hyvää ystävää, joita kutsuttiin opetuslapsiksi. He seurasivat Jeesusta kaikkialle.

Pääsiäisviikon torstaina, kiirastorstaina, Joonatan tapasi kadulla sattumalta Jeesuksen. Jeesus pysähtyi ystävineen erään talon luokse. He kaikki menivät sinne sisälle ja keskustelivat aikovansa syödä siellä juhla-aterian. Joonatan halusi tietää lisää. Niinpä hän kiiruhti ikkunan ääreen ja kurkisteli siitä sisään. Mitä Joonatan näkikään: Jeesus oli polvillaan lattialla ja pesi ystäviensä jalkoja vadissa. Koska sielläpäin oli kovin pölyistä, jalkojen pesu matkan jälkeen ennen ateriaa oli aika tavallista. Mutta outoa oli se, että jalkoja pesi joku tärkeä henkilö. Yleensä jalkojen pesu oli palvelijoiden tehtävä. Pesemällä ystäviensä jalat Jeesus halusi opettaa, että meidän kuuluu palvella toisiamme.

Sitten Jeesus ja hänen ystävänsä istuutuivat pöydän ääreen. Jeesus otti leivän ja viinin ja siunasi ne. Näin tehdessään Jeesus asetti ehtoollisen. Ehtoollinen on vaikea sana, mutta Joonatan ymmärsi sen tarkoittavan ateriaa, jota Jeesus kehotti viettämään hänen muistokseen.

Sitten Jeesus puhui siitä, kuinka hän menisi pois, mutta palaisi myöhemmin takaisin ystäviensä luo. Joonatan oli aivan ihmeissään. Miksi Jeesus menisi pois? Minne hän menisi?

”Näihin kysymyksiin löytyy vastaus Joonatanin päiväkirjasta sitten lähempänä pääsiäistä”, tuumaa Asser.

Hip hei ja ensi viikkoon!

Terveisin Asser-Aasi

Tekstit on kirjoittanut Minna, lastenohjaaja.

Innoituksen lähteenä on käytetty Asser-Aasin pääsiäispolkua, joka on toteutettu Vantaankosken seurakunnassaLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja julkaistu Pieni on Suurin lehdessäLinkki avautuu uudessa välilehdessä 2/2019.