Seurakunnan virastotalon remontin yllätys: perustusten alta löytyi kultaa. –Onhan tämä fantastista!

Rauman seurakunnan virastotalon remontin yhteydessä tehdyissä kaivauksissa on löytynyt mahdollisesti keskiajalta peräisin oleva kulta-aarre.

Vanha kartta Rauman keskustasta. Kartassa on ruksi.

Aarteen löytöpaikka sijaitsee vanhalla luostarialueella Unescon maailmanperintökohteen, Vanhan Rauman vieressä.

Seurakunnan 1960-luvulla valmistunut virastotalo sijaitsee keskiaikaisen Pyhän Ristin kirkon vieressä. Alueella on keskiajalla sijainnut myös luostari, jonka tarkkaa sijaintipaikkaa ei tiedetä. Parhaillaan meneillään olevan remontin yhteydessä virastotalon kellarin perustuksia kaivettaessa lapio osui vanhaan arkkuun. Arkun epäiltiin ensin olleen entisen pappilan kapioarkku, mutta kun se avattiin, paikalla olleen seurakunnan talous- ja henkilöstöpäällikön Kalevi Känän täytyi hieraista silmiään. Arkku oli täynnä vanhoja kolikoita.

–Puraisin kolikkoa ja kultaa se oli, kertoo Kalevi.

–Raumalla kiertää tarinoita fransiskaaniluostarin aikaisesta kulta-aarteesta ja taisimme osua juuri siihen.

Kulta-aarteen löydyttyä seurakunnan huolet mittavan remontin rahoituksesta ovat poissa. Aarteesta jää jopa hieman yli, ja ylimääräiset kultakolikot sijoitetaan henkilöstön virkistyskassaan sekä jaetaan uskollisille seurakuntalaisille.

–Lähdemme virkistysmatkalle jonnekin, muttei Poriin, kertoo seurakunnan viestintäpäällikkö Kanerva Kuisma.

–Onhan tämä fantastista, lausuu Suomen aarrelöytöjen keskusviraston kolikkoasiantuntija Croisos Pennonen. Pennonen kertoo lähes pyörtyneensä hämmästyksestä kuultuaan uutisen.

–Usein kuulee kertomuksia kuinka remonteissa kustannukset nousevat, ja rakenteista löytyy ties mitä, mutta tässä on käynyt täysin päinvastoin. Voiko kuvitella mitään kauniimpaa kuin arkullinen kultakolikkoja? Tuskin, kommentoi Pennonen.

Kulta-aarretta voikin tulla ihailemaan perjantaina 1. huhtikuuta Rauman Pyhän Ristin kirkkoon klo 13-14. Kymmenen ensimmäistä tulijaa saa oman kultakolikon.

Kuva Vanhasta Raumaa kuvaavasta kartasta.

Rauma, "aarteiden kaupunki", vuodelta 1841 peräisin olevassa kartassa.

2022-04-01 06:00:00.0