Kiirastorstaista pääsiäisen iloon - Lapin kirkon kappalainen Olavi Saurio avaa pääsiäisen jumalanpalvelusten sisältöä

Kappalainen Olavi Saurio avaa Lapin kirkon jumalanpalvelusten sisältöä ja matkaa kiirastorstaista ensimmäiseen pääsiäispäivään. Olet tervetullut mukaan kulkemaan kohti pääsiäisen iloa ja valoa!

Lapin kirkon alttaritaulu ja alttari hämärässä valaistuksessa

Lapin kirkon alttaritaulu

Lapin kirkon urut sinisävyisessä kuvassa

Kiirastorstain messu 14.4. Lapin kirkossa klo 18

Hiljaisella viikolla muistamme Jeesuksen ristinkuolemaa edeltävän viimeisen yön ja aamun tapahtumia. Kiirastorstai onkin kuin ”virvoittava keidas” juuri ennen pitkääperjantaita.

Monilla seurakunnan jäsenillä on perinne käydä ehtoollisella kiirastorstain iltana. Kiirastorstaina muistammekin sitä, kuinka Jeesus asetti ehtoollisen ennen kärsimistään ja kuolemaansa.

Saamme taas tänä vuonna viettää yhdessä kiirastorstain ehtoollista Lapin kirkossa, jossa ehtoollisen päästösanat on tapana lausua pöytä kerrallaan. Messun päättyessä siirrymme kohti pitkääperjantaita siten, että valot sammutetaan sekä urut ja kirkonkellot vaikenevat.

Pitkänperjantain sanajumalanpalvelus 15.4. Lapin kirkossa klo 14

Tänä vuonna Lapin kirkossa vietetään pitkänperjantain sanajumalanpalvelusta iltapäivällä. Kirkko on puettu mustiin, kynttilöitä ei polteta ja urut sekä kirkonkellot ovat vaiti. Alttarikaiteella on viisi ruusua muistuttamassa Jeesuksen viidestä haavasta, kaksi käsissä, kaksi jaloissa ja yksi kyljessä.

Jumalanpalveluksen loppuosassa käydään vielä läpi Jeesuksen kuolinhetki, joka tapahtui noin kello kolmen aikoihin iltapäivällä, sekä Hänen hautaamisensa.

Kun Jeesus on laitettu hautaan ja hautakivi vieritetty, Jeesusta ei enää voinut nähdä, siksi jumalanpalveluksen lopussa poistetaan alttarikaiteella olleet ruusut.

punainen ruusu mustalla taustalla

Hiljaisen lauantain hartaus 16.4. Lapin kirkossa klo 9

Hiljainen lauantai on erityisesti Jeesuksen haudassa lepäämisen päivä, vaikka uskontunnustuksessa tunnustammekin, että Jeesus astui alas tuonelaan. Käymme hartauden aikana läpi tähän liittyvän sanankohdan Ensimmäisestä Pietarin kirjeestä.

Maan päällä fariseukset ja ylipapit olivat huolissaan siitä, että Jeesus oli maininnut nousevansa kuolleista kolmantena päivänä, ja he ryhtyivät toimiin haudan vartioimiseksi. Se ei kuitenkaan estänyt Jeesuksen ylösnousemista.

Hiljainen lauantai ennakoi Jeesuksen kuolleista herättämistä. Näitä asioita on mahdollista kokea Lapin kirkossa lauantaiaamuna.

Pääsiäisyön messu Lapin kirkossa 16.4. klo 23.20

Pääsiäisyö on ollut Lapin jumalanpalveluselämän suuri taitekohta. Ennen keskiyötä kuulemme pelastushistoriaan liittyviä kohtia Vanhasta testamentista, jolloin toimitetaan rippiosa.

Keskiyöllä kirkonkellot soivat ensimmäisen kerran kiirastorstain messun kutsukellojen jälkeen. Pääsiäiskynttilä tuodaan kirkkosaliin ja sytytetään samalla kun luetaan Markuksen pääsiäisevankeliumi. Jokainen halukas saa sytyttää pääsiäiskynttilän tulesta oman kynttilänsä kirkon lähetyskynttelikköön.

Laulamme yhdessä: ”Kristus nousi kuolleista, kuolemallaan kuoleman voitti ja haudoissa oleville elämän antoi.” Messun kuluessa valon määrä lisääntyy ja urut alkavat soida. Muistamme myös kristillistä kastetta.

Messu huipentuu pääsiäisyön ehtoollisen viettoon. Matkaevääksi kuullaan vielä Johannes Khrysostomoksen pääsiäissaarna ennen Herran siunausta ja lähettämissanoja.

"Älkää pelästykö. Te etsitte Jeesus Nasaretilaista, joka oli ristiinnaulittu. Hän on noussut kuolleista, ei hän ole täällä."

Kaikki pääsiäisen tapahtumat löytyvät kootusti nettisivuiltamme: Pääsiäinen - Rauman seurakunta

2022-04-13 09:19:00.0