Uusi lahjoitus Pyhän Ristin kirkkoon: Uniikki pääsiäiskynttilänjalka otetaan käyttöön pääsiäisyönä

Pyhän Ristin kirkkoon on saatu lahjoituksena uusi pääsiäiskynttilänjalka. Messingistä valmistettu kynttilänjalka on ainut laatuaan ja suunniteltu juuri Pyhän Ristin kirkkoon.

Kynttilänjalkaa, kynttilää ja kirkon alttaria

–Pääsiäiskynttilänjalka on arvokas ja teologisesti merkityksellinen lisä Pyhän Ristin kirkon liturgiseen esineistöön. Se ei ole vain esine, vaan jalustalle asetettu pääsiäiskynttilä on koko seurakunnan yhteisen ylösnousemususkon näkyvä osoitus. Pääsiäiskynttilän valo heijastaa koko kristillisen uskon ydintä, luottamusta Jumalan huolenpitoon tämän maailman ja tämän ajan keskellä, kertoo kirkkoherra Valtteri Virta.

Kristillisen perinteen mukaan pääsiäiskynttilä tuodaan kirkkotilaan pääsiäisyön messussa, joka on koko kirkkovuoden suurimpia juhlahetkiä.  Uusi kynttilänjalka otetaan ja asetetaan käyttöön Rauman Pyhän Ristin kirkossa juuri pääsiäisyön messussa 16.4.2022. Messu alkaa Pyhän Ristin kirkossa kello 22.  Messun toimittavat Taneli Ala-Opas (liturgi), Lotta Hatakka (saarna) ja musiikista vastaa kanttori Leena Kivi sekä nuorten lauluryhmä.

Pääsiäisyön messua ja kynttilänjalan käyttöönottoa Rauman Pyhän Ristin kirkossa on mahdollista seurata myös suorana lähetyksenä Rauman seurakunnan YouTube-kanavalla.

Messun livelähetykseen pääsee tästä linkistä: https://youtu.be/VrBQhgKhGHw. Livelähetyksen äärelle kannattaa hiljentyä jo pari minuuttia ennen kymmentä, sillä suoran lähetyksen aluksi on nähtävillä esittely uudesta kynttilänjalasta.

–Pääsiäiskynttilän toivon valoa tarvitaan tänä armon vuonna 2022 enemmän kuin aikoihin, kertoo Valtteri Virta ja toivottaa kaikki tervetulleiksi pääsiäisyön messuun.

Uniikki kynttilänjalka on suunniteltu Pyhän Ristin kirkkoa varten. Kynttilänjalan lahjoittajataho ei halua nimeään julkisuuteen. Kynttilänjalassa on kolme kolmionmuotoista pylvästä. Kolme kolmiota kuvaavat Jumalan kolminaisuutta -  Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä. Kolmioiden keskelle muodostuva kolmio taas kuvaa kaikkien kolmen persoonan ykseyttä. Kromattu kynttiläkuppi kuvastaa Kolminaisuuden kirkkautta Kristuksessa. Kynttilänjalan materiaalina on messinki ja kromattu messinki.

Kynttiläkupissa on samaa kierreprofiilia mikä esiintyy kirkon vuodelta 1729 peräisin olevien alttarikynttiläjalkojen varsissa.

Seurakuntapastori Taneli Ala-Opas avaa pääsiäiskynttilänjalan symboliikkaa:

–Useat keskiaikaiset pääsiäiskynttilänjalat veistettiin marmorista spiraaliteemalla symboloimaan ylös nousevaa tulta, mutta samalla kertoen tulipatsaan todellisen identiteetin olevan vapahtajamme Jeesus Kristus. Kristus on se Uusi Tuli, joka läpäisee koko maailmakaikkeuden ja polttaa pois kaiken vanhan. Jumala tekee Kristuksessa kaiken luodunkin uudeksi. Tästä syystä spiraalinen kierre kuvastaa myös koko maailmankaikkeutta, joka saa uuden muodon ja suunnan Kristuksessa.

Kynttilänjalan pohjaan on kaiverrettu jalan "nimi": Kristus teissä, kirkkauden toivo. (Kol. 1:27)

Katso kaikki pääsiäisen tapahtumat:

Kirkkoon lahjoitettu uusi pääsiäiskynttilänjalka siunataan käyttöön pääsiäisyönä.

Thu Apr 14 16:38:00 EEST 2022