Apua Ukrainalle – tukikonsertin avulla kerättiin yli 3200 euroa Ukrainaan - katso kuvakooste konsertista

Tiistaina 26.4. Pyhän Ristin kirkossa järjestetyssä tukikonsertissa esiintyi suuri joukko raumalaisia musiikkiryhmiä ja muusikoita.

Kirkkosali jossa näkyy paljon ihmisiä istumassa kirkon penkeissä

450 hengen yleisö seurasi Ukraina-tukikonserttia Pyhän Ristin kirkossa.

Suomen Punaisen Ristin Rauman osaston ja Rauman seurakunnan sekä suuren vapaaehtoisjoukon yhteisvoimin järjestämä musiikkihetki tuotti kokonaisuudessaan 3 217,28 euroa Ukrainan sodan uhreille. Tästä Kirkon Ulkomaanavun osuus on 1 608,64 ja SPR:n katastrofiavun osuus saman verran.

Konsertin juonsivat Suomen Punaisen Ristin Rauman osaston toiminnanjohtaja Tuija Eskelinen ja Rauman seurakunnan johtava kanttori Leena Kivi.

Tässä kuvakooste konsertista:

Konsertin avauksena kuultiin koskettavaa musiikkia ukrainalaistaustaisilta muusikoilta: Anna Hilal ja Natasha Koivuniemi esittivät laulut Kolme neuvoa ja Minun rukoukseni Ukrainalle.

Sauli Ahvenjärvi lauloi ja Leena Kivi soitti uruilla seuraavat teokset: Rukous, säv. Ludwig van Beethoven, san. Christian Gellert, suom. san. Ilta Koskimies ja Jumalan kunnia luonnossa, säv. Ludwig van Beethoven, suom. san. V. Arti (=Väinö Valve).

Rauman Poikakuoro esitti Markku Haaviston johdolla Maailma on kaunis (Kassu Halonen & Vexi Salmi) ja Dona nobis pacem (Anna meille rauha).

Rauman Mieslaulajat, johtajana Markku Haavisto, lauloi kappaleet Suomalainen rukous (säv. Taneli Kuusisto, san. Uuno Kailas) sekä Finlandia (säv. Jean Sibelius, san. V. A. Koskenniemi).

Leena Kivi lauloi ja Natasha Koivuniemi soitti pianolla Pekka Simojoen ”He eivät koskaan sydäntämme saa”. Kuvassa Leena Kivi kirkon urkujen ääressä.

Jari ”Onde” Pelamo tulkitsi kappaleet Valaise yö (säv. Pertti Haverinen, san. Ilkka Vainio ja Pertti Haverinen) sekä Kuin taivaisiin (säv. Rolf Lovland, suom. san. Kari Tapio). Leena Kivi säesti pianolla.

Konsertissa kuultiin myös klarinetti-kitaraduoa. Tuomas Takala, klarinetti ja Jonne Grans, kitara soittivat tunnussävelmän elokuvasta Schindlerin lista (säv. John Williams) sekä Maurice Ravelin sävellyksen Pavane pour une infant défune (Pavane kuolleen prinsessan muistolle).

Kuparin perhe - Aarni piano, Iiro viulu, Risto basso, Paula laulu – valaisi kirkkoa tulkinnallaan Aili Ikosen kappaleesta Valo.

Lisäksi Rauma Flikkatten Göör, johtajanaan Niiki Nuutinen, esitti ”Koska valaissee kointähtönen” (toisinto Savosta, san. Anders Odhelius, 1745, suom. E. Lagus 1790, uud. W. Malmivaara 1893).

Tilaisuus päättyi ukrainalaiseen kansansävelmään Hiljainen tienoo. Sekakuoro Lapponia lauloi, mukanaan muitakin laulajia. Kaunis konsertti päättyi yhteislauluun Hiljaisen tienoon sanoin ja toivon sävelin.

Hiljainen tienoo, hämyinen maa, kultaa sen ylle kuu heijastaa.
Yksin taas kuljen, mietteisiin jään, milloin mä jälleen kotini nään.

Kuvassa konsertin järjestäjiä sekä SPR:n vapaaehtoisia.

Suuri kiitos kaikille konsertin esiintyjille, järjestelyihin osallistuneille sekä yleisölle. Yleisöä konsertissa oli arviolta 450. Ukrainan asia ja upeat esiintyjät keräsivät kirkkoon paljon ihmisiä.

Pyhä Kolmiyhteinen Jumala,

vahvista meissä toivoa, kun lähellämme käytävä sota ahdistaa.

Varjele Ukrainan kansaa.

Säästä ihmisiä sodan kärsimyksiltä,

tuo lohtua perheille, jotka ovat jääneet sen jalkoihin.

Ole kaikkien niiden mukana,

jotka ovat joutuneet sodan keskelle tai pakenevat sitä.

Varjele etenkin lapsia ja nuoria,

joiden usko tulevaisuuteen on koetuksella ja horjuu.

Auta löytämään tie rauhaan ja sovintoon.

Vapahtajamme Jeesus Kristus,

tule sinä rauhaksi levottomiin sydämiimme.

Maailman tuulet tuovat meihin pelkoa ja turvattomuutta,

huolta ja ahdistusta.

Sen tähden anomme, että et hylkäisi meitä.

Anna rauha sisimpäämme,

anna rauha maailmaamme.

Anna meille armo

kasvaa uskon, toivon ja rakkauden hedelmää

sinun ja lähimmäistemme iloksi.

Tee meistä rauhasi välikappaleita.

Tätä rukoilemme Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.

Aamen.

(Rukous: Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispat)

Sat May 07 16:00:00 EEST 2022