Kummipäivää vietetään 5.6. – lähde kummilapsen kanssa piknikille!

Valtakunnallista Kummipäivää vietetään sunnuntaina 5.6.2022. Tapahtumia on ympäri Suomen. Raumalla järjestetään Kummipäivän piknik Pyhän Ristin kirkon puiston kauniissa maisemissa. Mukaan voi kutsua kummilapsen tai vaikkapa oman kumminsa.

Kummipäivän värikäs logo

Valtakunnallista Kummipäivää vietetään sunnuntaina 5.6.2022. Silloin on loistava hetki keskittyä kummilapseen ja etsiä yhteistä aikaa sekä tekemistä, nyt kun se taas on mahdollista – joko livenä tai etänä.

Kummipäivän tavoitteena on nostaa esille kummiutta ja muistuttaa, kuinka suuri ja tärkeä asia kummius on.

Kummiudelle ei ole yhtä oikeaa tapaa, vaan kummius on elinikäistä ystävyyttä, jota voi muistaa ja toteuttaa itselle sopivalla tavalla. Jos kummilapsi on lähellä, hänet voi kutsua viettämään yhteistä aikaa ja jos hän on kaukana, häntä voi muistaa puhelulla tai muulla etätekemisellä. Katso vinkkejä kummipäivän viettämiseen täältä: Vietetään yhdessä Kummipäivää - Kumminkaa.

Tule mukaan kummipäivän piknikille!

Kummipäivän yhteinen piknik järjestetään sunnuntain 5. kesäkuuta Pyhän Ristin kirkon pihamaalla. Yhteistä piknikiä vietetään klo 12-14. Kummi ja kummilapsi saavat pihalta piknikherkkuja ja niitä voi nauttia yhdessä kirkon ympäristössä. Kirkossa pääsee valokuvasuunnistamaan, kirkon pihassa maalataan ja luvassa on mukavaa yhdessäoloa ja ilmapalloja. Piknikvilttejä löytyy paikan päältä ja voit myös ottaa oman viltin mukaan. Tule mukaan kummilapsen kanssa tai pyydä kummisi mukaan!

Kummipäivän piknik-tapahtuma Facebookissa: (5) Kummipäivän piknik | Facebook

Seurakunnat ympäri Suomen ovat mukana järjestämässä Kummipäivän tapahtumia joko itse tai paikallisten yhteistyökumppaneidensa kanssa.  Esimerkiksi Lahdessa Kummipäivä huomioidaan mm. Hiihtomuseossa, Suurmäen näkötornissa sekä Pajulahden seikkailupuistossa. Raumalla Kummipäivää vietetään piknikin merkeissä. Helsingin seurakuntayhtymä puolestaan järjestää ohjelmaa merellisessä Mustasaaressa. Espoossa Kummipäivää voi viettää muun muassa Seikkailupuisto Huipussa ja Suomen luontokeskus Haltiassa. Lappeenrannassa jaetaan viime vuoden tavoin kummeille ja kummilapsille 150 piknik-kassia.

Seurakuntien järjestämistä tapahtumista saa lisätietoa niiden omilta verkkosivuilta.

Lisäksi monet yritykset ovat mukana kannustamassa kummin ja kummilapsen yhteisen päivän viettoa. Esimerkiksi Super Park on jo useamman vuoden tarjonnut Kummipäivää edeltävällä viikolla mahdollisuuden viettää ikimuistoinen päivä yhdessä normaalia edullisempaan hintaan.  Kummipäivä näkyy myös Finnkinon valkokankailla mainoksena ympäri Suomen parin viikon ajan sunnuntaihin 5.6. asti.

Somehaaste kummeille

Osana Kummipäivän viettoa haastamme kaikki kummit jakamaan somessa omia ajatuksiaan siitä, mikä on parasta kummiudessa. Kerro ajatuksesi kummiudesta Instagramissa tunnisteilla #kummipäivä, #kumminkaa, #fadderdagen ja merkitse julkaisuun @lastenjanuortenkeskus. Kummipäivän somehaasteeseen osallistuneiden postauksia jaetaan Lasten ja nuorten keskuksen Instagram-tilillä. Arvomme Finnkinon elokuvalippuja haasteeseen osallistuneiden kesken.

Kummipaiva.fi-verkkosivustolla on paljon kummiuteen liittyvää tietoa sekä valmiita ajatuksia Kummipäivän viettoon. Sivustolta on mahdollista ladata muun muassa kutsu kummille, värityskuvia tai vaikkapa kummin ja kummilapsen yhteinen ystäväkirja.

2022-05-23 14:10:00.0