Elämä, virka ja Jumala kantaa - kolmekymmentä vuotta kutsumusammatissa

Papit Riitta Granroth, Sari Järnfors ja Markku Mikkola tutustuivat Helsingissä teologisessa tiedekunnassa, nyt sama kolmikko palvelee vuosikymmenten jälkeen yhdessä Rauman seurakuntaa.

Kolme ihmistä hymyilee ulkona otetussa kuvassa.

Tuulinen kesäpäivä muistuttaa syksyä, kun tapaamme Rauman Pyhän Ristin kirkolla Riitta Granrothin, Sari Järnforsin ja Markku Mikkolan kanssa. On kulunut kolmekymmentä vuotta siitä, kun sama kolmikko oli koolla Turun Tuomiokirkossa vannomassa pappisvalaansa, silloin päivä oli lämmin ja odotukset tulevien vuosien suhteen avoimet.

Turun Tuomiokirkon alttarilla kolme ihmistä.
Turun Tuomiokirkon alttarilla toukokuussa 1992 - Markku Mikkola (vas.), Sari Järnfors ja Riitta Granroth vannovat pappisvalansa.

Opiskelutoverit lähtivät tuoreina pappeina palvelemaan eri paikkakunnille ja jopa eri maihin, kunnes noin kymmenen vuotta sitten viimeinenkin heistä johdattui Raumalle. Riitta Granroth toimii nyt Rauman seurakunnan kappalaisena, Sari Järnfors sairaalasielunhoitajana ja Markku Mikkola seurakuntapastorina.

Riitta on viettänyt viisitoista vuotta Ranskan Marseillessa seurakunta- ja maahanmuuttajatyössä. Markku taas tutustui thaimaalaiseen elämään ja ihmisiin toimiessaan kahdeksan vuoden ajan Thaimaan Luterilaisen kirkon palveluksessa.

Sari on kolmikosta ainut, joka löysi tiensä heti Raumalle ja sai täältä pappisviran. Hän kiitteleekin raumalaisia siitä, että täällä on pappi ja seurakunta otettu hyvin vastaan ja yhteistyö eri tahojen kanssa on sujuvaa sekä antoisaa.

Neljä nuorta pappia kävelemässä alttarilta pois.
Vastavihityt papit kävelemässä pois kirkosta. Samana päivänä vihittiin virkaan myös Raili Turtola ja Eija Nivala.

Jokainen on selkeästi tyytyväinen uravalintaansa ja kokee olleensa oikealla paikalla. Ajoittain on jopa vähän haikeaa, kun huomaa että virkavuosista suurin osa on jo takanapäin.

Uusille ja vasta-aloitteleville työtovereille he haluavat sanoa, että elämä kantaa, virka kantaa ja Jumala kantaa. ”Kun hoidat virkasi hyvin, se kantaa sinua.” siteeraa Markku vanhaa teologian lehtoria.

Sari pyytää vielä lopuksi seurakuntalaisia muistamaan myös heitä rukouksin, jotta he saavat voimia ja viisautta palvelemiseen.

Kolme ihmistä kirkon kaariportin alla, taustalla vanha kivikirkko.
Riitta Granroth, Markku Mikkola ja Sari Järnfors Rauman Pyhän Ristin kirkon edustalla toukokuussa 2022.

2022-06-02 09:43:00.0