Valtteri Virran kesätervehdys

Valtteri Virta Pyhän Ristin kirkon kivimuurilla rennon oloisena

Hektisessä nykymaailmassa elämä voi olla monin tavoin vaativaa. Työelämä edellyttää jatkuvaa uudistumista. Perhe-elämälle ja muulle sosiaaliselle elämälle asetetaan kovia odotuksia. Harrastaminenkin voi lipsahtaa helposti suorittamisen puolelle.

Tänä kesänä tällaiset odotukset tuntuvat korostuvan. Muutaman koronarajoitetun vuoden jälkeen kesä on avoin ja rajoituksista vapaa. Monelle alkava kesä ja loma voi olla minuuttiaikataulutettu kaikelle sille, mitä on muutaman vuoden ajan siirretty pandemian vuoksi eteenpäin. On tapahtumia, joihin pitää osallistua, vierailuja, jotka odottavat viimein toteutumistaan, matkoja, piirejä, kokouksia, kyläilyjä, kilpailuja, konsertteja ja retkiä. Kaikkea sitä, mitä emme ole vapaasti voineet muutamaan vuoteen tehdä.

Valtteri Virta kesäisen kirkonpihan kivimuurilla hymyilevänä
Valtteri Virta muistuttaa kuinka tärkeää on ottaa aikaa suorittamisen sijaan myös levolle.

Rauman seurakunnassa ja sen työntekijöiden keskuudessa on havahduttu siihen, miten paljon toiveita, tarpeita ja hienoja ideoita on, joiden toteuttamista on odotettu jo pitkään. Samalla on ollut myös pakko hyväksyä se, ettei ole kenellekään kohtuullista tiivistää yhteen kesään elämättömäksi koettua elämää useamman vuoden ajalta. Se jos jokin olisi vaativaa suorittamista.

Raamatun alkulehdiltä löytyy luomiskertomus. Se on alkukertomus siitä, miten Luoja kuuden päivän aikana rakentaa luomakuntaa ja antaa alkukipinän myös ihmiskunnan historialle. Jumala luo ihmisen kuvakseen keskelle luomakunnan vihreyttä ja elinvoimaa. Luomiskertomuksen kuudennen päivän jälkeen Luoja tekee jotain hyvin merkityksellistä. Jotain, joka on syvästi tarpeellista myös meille ihmisille. Hän lepää ja katselee kaikkea tekemäänsä.

Jos tänä kesänä on tarve asettaa itselleen yksi vaatimus tai tavoite, kannattaa levon vaatimus asettaa etusijalle. Meidät on luotu sellaisiksi, että aika ajoin on välttämätöntä pysähtyä, levätä ja vain katsella rauhassa kaikkea tekemäänsä. Ottaa etäisyyttä kaikkiin muihin vaatimuksiin, joita nykyinen kiireelle ja nopealle kokemusten kuluttamiselle rakennettu elämäntapa meille asettaa. Ei ole sattumaa, että jo luomiskertomuksessa Luoja laittaa arvovaltansa peliin osoittaessaan esimerkillään, että levolle, rauhalle ja pysähtymiselle on oltava sijansa ihmisen elämässä.

Kohti uutta arkea ja elämää, joka koittaa levon jälkeen.

Jokaisella meistä on omat tapansa levätä ja rentoutua tavalla, joka uudistaa meitä. Jokaisen on etsittävä omat polkunsa niille vihreille niityille ja niiden vetten ääreen, joissa saa levätä. Levon ääreen etsiytyminen on tarpeen ja erityisen tärkeää tänä kesänä. Levätessä on mahdollista rauhassa myös katsella kaikkea tekemäänsä viime vuosien merkillisten vaiheiden aikana. On mahdollista pohtia ja märehtiä. Olla vaan. Ja luottaa siihen, että Luoja rakentaa ja uudistaa meitä levon kautta. Kohti uutta arkea ja elämää, joka koittaa levon jälkeen.

Siunaavin kesäterveisin, kesälomalle jäämisen kynnyksellä
Valtteri Virta

Kirkkoherra, Rauman seurakunta

Valtteri Virta lomailee 4.–31.7. ja hänen sijaisenaan toimii johtava kappalainen Jukka Purhonen, p. 044 769 1298, jukka.purhonen@evl.fi

lähikuva miehestä veneen kyydistä, lippis, aurinkolasit ja pelastusliivit päällä
Kirkkoherra itse aikoo rentoutua ja rauhoittua tänä kesänä veden äärellä mökkeillen.

Fri Jul 01 09:15:00 EEST 2022