Elokuussa juhlitaan diakonian 150-vuotisjuhlaa Raumalla! Ihmisen puolella -tapahtuma täyttää Rauman torin iloisella torijuhlalla 17. elokuuta

Elokuun 17. päivänä Rauman tori täyttyy 150-vuotiasta kirkon diakoniaa juhlivista diakoniatyöntekijöistä koko arkkihiippakunnan alueelta. Ihmisen puolella -tapahtuma on avoin kaikille: luvassa on iloista torimeininkiä, musiikkia, keskusteluita, konsertteja ja piispojen messu. Tapahtumaan on vapaa pääsy. Illan päättää Samuli Edelmann ja Orkestra Suora Lähetys.

Piispa Mari Leppänen, arkkipiispa Tapio Luoma ja Samuli Edelmann. Teksti: Ihmisen puolesta - diakonian juhl...

Juhla aloitetaan raumalaisittain pystökaffeilla torilla klo 13. Juhlaan mukaan saapuvat Turun arkkihiippakunnan piispa Mari Leppänen sekä arkkipiispa Tapio Luoma ja tapahtuman juontajat - radio Ramonan toimittaja ja kiekkoääni Risto Leino sekä Rauman seurakunnan johtava diakoniatyöntekijä Jenni Pohjonen toivottavat juhlakansan tervetulleeksi klo 13.45.

Torikeskustelun aika on klo 14. Keskustelun aiheena on Millaista on hyvä elämä? ja keskustelua luotsaa sanomalehti Länsi-Suomen päätoimittaja Janne Rantanen. Mukana arkkipiispa Tapio Luoma, Rauman kaupunginjohtaja Esko Poikela, Radio Ramonan juontaja Sofia Martens.

Teatteria ja musiikkia on luvassa klo 15: Teatteriesitys Maailman valot pureutuu ihmiselämän eri vaiheisiin vauvasta vaariin tai muoriin. Esitykseen on valittu nimekkäiden suomalaiskirjailijoiden tekstejä, joita kuullaan Perttu Suomisen uusina sävellyksinä ja Sari Suomisen tulkitsemina.

Iloista torimeininkiä ja soppatykkipäivällinen on tarjolla klo 15.45 alkaen. Lavalla musiikista vastaa duo GG ja tyhjät taskut. Soppaa tarjoillaan Yhteisvastuukeräyksen hyväksi.

Ristisaatto torilta kirkkoon lähtee liikkeelle klo 16.40 ja kulkee vanhan kirkon raunioiden ja Kitukrännin kautta.

Piispojen juhlamessua vietetään Pyhän Ristin kirkossa klo 17 alkaen. Messun toimittavat arkkipiispa Tapio Luoma ja piispa Mari Leppänen. Messuun voi tulla paikan päälle tai sitä voi seurata Rauman seurakunnan YouTubesta.

Illan huipentaa Samuli Edelmann ja Orkestra Suora Lähetys, jotka konsertoivat klo 18.30. Konserttia voi seurata myös kirkon YouTube-kanavalta.

Huomioithan liikennejärjestelyt: Kauppakatu on Raatihuoneen edestä suljettu klo 13-20 ja liikenne ohjataan Vanhankirkonkadulle.

Juhlan ohjelma Rauman seurakunnan verkkosivuilla.

Tiesitkö, että Rauma on Suomen diakonian uranuurtaja?

Kirkon diakonia on lähimmäisenrakkautta ja avustustyötä. Diakonian 150-vuotisjuhlavuotta vietetään tänä vuonna, koska ensimmäisen diakonissan vihkimyksestä Suomessa on kulunut 150 vuotta. Raumalla on kuitenkin erityinen merkitys diakonian historiassa: Raumalle palkattiin ensimmäinen diakoniatyöntekijä jo vuonna 1879.

Kesäkuun 3. päivänä 1879 Raumalla diakoniatyön aloitti Cecilia Blomqvist, jonka Rauman kaupunki palkkasi. Diakonissan tehtävänä oli alkuaikoina erityisesti varattomien sairaiden hoitaminen.

Rauman kaupunki- ja maaseurakuntiin perustettiin ensimmäiset diakonissan virat vuonna 1945. Tällä hetkellä Rauman seurakunnassa työskentelee kahdeksan diakoniatyöntekijää.

Tervetuloa mukaan yhteiseen juhlaan juhlistamaan lähimmäisenrakkautta!

Juhlan järjestävät yhteistyössä Rauman seurakunta, Turun arkkihiippakunnan tuomiokapituli, Kirkkopalvelut ja Yhteisvastuukeräys. Vapaaehtoisen ruoka-ja kahvimaksun tai muun lahjoituksen voi ohjata Yhteisvastuukeräykselle.

2022-08-11 09:42:00.0