Pyhän Franciscuksen päivät järjestetään jälleen Raumalla 8.-9.10.

Rauman seurakunta järjestää yhteistyössä katolisten fransiskaanimaallikoiden ja -ystävien kanssa pyhän Franciscuksen päivät Raumalla lokakuussa. ”Kahden vuoden tauon jälkeen on hyvä kokoontua jälleen Raumalla”.

Kolme henkilöä ulkona syksyllä

Pyhän Franciscuksen päivillä vuonna 2019 seurakuntapastori Taneli Ala-Opas (vas.), Veli Emanuele Rimoli, OFM Conv. ja kappalainen Riitta Granroth.

Pyhän Franciscuksen päivät kokoavat Raumalle fransiskaaniperinteen ystäviä läheltä ja kaukaa.

–Kahden vuoden tauon jälkeen on hyvä kokoontua jälleen Raumalla, kertoo päivien järjestelyissä mukana oleva seurakuntapastori Taneli Ala-Opas.

Tänä vuonna Raumalla vierailee katolinen piispa Teemu Sippo. Vierailussa on historian havinaa: Sippo on ensimmäinen katolinen piispa, joka toimittaa katolisen messun Raumalla reformaation (uskonpuhdistus) jälkeen. Ohjelmassa on luvassa myös kaikille avoin opastettu kierros fransiskaanien jalanjäljissä Vanhassa Raumassa.

Päivien ohjelma on kaikille avoin.

–Tervetuloa mukaan, oli fransiskaanisuus sitten tuttua tai vierasta, toivottaa Taneli Ala-Opas.

Päivien ohjelma

LAUANTAI 8.10.

Klo 16 Fransiskaanien jalanjäljissä, opastettu kierros vanhassa Raumassa. Lähtö Pyhän Ristin kirkosta.
Klo 18 Iltamessu, mukana emerituspiispa Teemu Sippo SCJ.
Klo 19 Urkumusiikkia vuosilta 1800–2000. Urkuri Marko Pitkäniemi, OFS. Iltatee seurakuntatalolla.

SUNNUNTAI 9.10.

Klo 10 Messu Pyhän Ristin kirkossa, jonka jälkeen lounas seurakuntatalolla, 7 euroa.
Klo 12.15 Luennot seurakuntatalolla
Veli Emanuele Rimoli, OFM Conv.
 Franciscuksen Aurinko-laulun lyhyt selitys, dosentti Pauli Annala. Päätöskahvi.

Pyhän Franciscuksen päivillä vuonna 2019 vieraana oli Veli Emanuele Rimoli, OFM Conv., joka vierailee Raumalla tulevanakin viikonloppuna (kuvassa vasemmalla). Kuvassa oikealla seurakuntapastori Taneli Ala-Opas. Taustalla Pyhän Franciscuksen patsas.

Franciscuksen päivien taustaa

Pyhän Franciscuksen päivät on ekumeeninen kirkkokuntien yhteinen ja yhteyttä etsivä tapahtuma, jossa yhteistyötä tehdään ruohonjuuritasolla paikallisesti.

Ekumeenisissa yhteyksissä katolisten ja luterilaisten välillä nousi esiin ajatus viettää Pyhän Franciscuksen juhlaa Raumalla. Yksi merkittävä syy tähän on se, että fransiskaanien perintö vaikuttaa edelleen Raumalla. Fransiskaaniluostarin kirkko on säilynyt läpi vuosisatojen lähes sellaisenaan. Reformaation jälkeenkin Franciscuksen, eli raumalaisittain Franssin, perintö on elänyt ja elää seudun hengellisyydessä.

Esimerkkejä fransiskaanisesta perinnöstä on historian varrelta paljon. Viime ajoista voimme mainita mm. 70-luvulla Pyhän Ristin kirkon eteen pystytetty Franciscuksen patsas, jonka juurelle Franciscus-kilta laskee kukat pyhän Franciscuksen päivänä 4. lokakuuta.

1980-luvulla Fransiskaanimunkit vierailivat Raumalla ja lahjoittivat San Damianon ristin Pyhän Ristin kirkkoon. He vierailivat myöhemminkin Raumalla ja innostivat monia raumalaisia tutustumaan syvemmin fransiskaaniseen elämäntapaan ja pyhän Franciscuksen perintöön. Tämän seurausta on mm. kirkon edessä oleva Pax et Bonum -tervehdys.

Vuonna 2017 Raumalla saarnasi ensimmäisen kertaa reformaation jälkeen fransiskaanimunkki. Seuraavana vuonna Raumalla juhlittiin Suomen fransiskaanimaallikoiden (OFS) -yhteisön 70-vuotisjuhlaa. Pyhän Franciscuksen päivät järjestetään jälleen koronaepidemian aiheuttaman kahden vuoden tauon jälkeen 8.-9.10.2022.

Lue lisää: Verkkosivut: https://www.raumanseurakunta.fi/pyhan-franciscuksen-paivat-raumalla

2022-10-04 09:36:00.0