Tansanian Kishapun metsityshanke taistelee ilmastonmuutoksen vaikutuksia vastaan

Tansania on yli 60 miljoonan asukkaan valtio Itä-Afrikassa. Viime vuosien kehityksestä huolimatta Tansania on edelleen YK:n inhimillisen kehityksen mittareilla köyhä maa. Rauman seurakunta tukee Suomen Lähetysseuran Kishapun metsityshanketta Tansaniassa.

Tansania uutisen kansikuva.png

Taimet odottavat istuttamista Tansanian Kishapussa. Puut sitovat maaperää, parantavat sen kykyä imeä kosteutta ja ehkäisevät eroosiota. Hedelmäpuut tarjoavat ravintoa ihmisille ja monien puiden lehtiä voidaan myös antaa karjalle ravinnoksi. Puut mahdollistavat myös mm. mehiläistarhauksen. Kuva Hannes Honkanen

Kishapun alue Tansaniassa on kärsinyt vakavista ongelmista sateiden jäätyä jo vuosien ajan liian vähäisiksi. Ilmasto on muuttunut vaikeuttaen maanviljelyä, karjankasvatusta, vesiturvaa ja kaikkinensa ihmisten elämää. Alue on aiemmin ollut ennen metsää. Siitä kertovat esimerkiksi monien nyt hyvin paljaiden ja puuttomien paikkojen nimet, jotka kuvaavat metsää tai metsään liittyviä aktiviteetteja tai alueella aiemmin eläneitä eläimiä.

Suomen LähetysseuraLinkki avautuu uudessa välilehdessä tekee yhdessä Tanganyika Christian Refugee ServicenLinkki avautuu uudessa välilehdessä (TCRS) kanssa metsänistutus ja -hoitotyötä Kishapussa. Tärkeimpiin osa-alueisiin kuuluvat:

• Yhteisöjen kouluttaminen kasvattamaan puun taimia paikallisten puulajien siemenistä. Metsään tulee useita puulajeja, kuten akaasioita. Metsälle on varattu pinta-alaa 500 hehtaaria.
  • Taimien istuttamisen opastaminen ja niiden suojeleminen kuivumiselta, eläimiltä ja vahingonteoilta.
  • Ihmisten asenteisiin vaikuttaminen. Kertominen metsän positiivisista vaikutuksista, kuten mehiläistarhauksesta ja vaikutuksesta paikallisilmastoon.
  • Opastaminen vaihtoehtoisten energianlähteiden ja energiaa säästävien uunien käyttöön ruuanlaitossa ja juomaveden desinfioinnissa.
Puiden istuttajia Tansaniassa.
Puiden istuttajia. Kuva: Hannes Honkanen.

Pitkä yhteistyö tuottaa hedelmää

Lähetysseura ja TCRS ovat työskennelleet vuodesta 2009 ilmastonmuutoksen aiheuttamien ongelmien ratkaisemiseksi. Kehitysyhteistyöhankkeita toteutetaan alueella 26 kylässä, mikä kattaa noin 55 000 ihmistä.

”Tuemme kyläläisten ruokaturvaa ja sopeutumista muuttuvaan ilmastoon esimerkiksi kouluttamalla heitä kuivuutta kestävien ja nopeasti kasvavien viljelylajikkeiden käytöstä. Tällaisia ovat esimerkiksi bataatti, durra, auringonkukka ja hirssi. Opastamme ihmisiä myös luomulannoitteiden käyttämiseen”, Oscar Rutenge kertoo.

Rutenge on työskennellyt Lähetysseuran tukemissa TCRS:n kehitysyhteistyöhankkeissa Kishapussa jo yli 10 vuotta.

Ilmastonmuutoksen hillinnän kannalta tärkeää on muuttunut suhtautuminen puihin.

”Nyt ihmiset ovat tietoisia ja suojelevat puita: sekä istutettuja taimia että alkuperäisiä vanhoja puita. Kyläläiset pyytävät meiltä puiden taimia. Myös kouluissa suojellaan puita. Ne tarjoavat oppilaille suojaa auringolta sekä hyvän paikan leikkiä ja opiskella, sillä joissain kouluissa on pulaa luokkahuoneista.” Rutenge iloitsee.

Metsityshanke vastaa myös Tansanian ruokaturvan parantamiseen. Muun muassa kotien pihoille istutetaan hedelmäpuita, jotka tukevat perheiden ruokaturvaa ja monipuolista ruokavaliota.

Kishapun metsityshankkeesta voi katsoa myös lyhyen videon YouTubesta:

Kishapussa koululaiset istuttavat ja hoitavat puuntaimia koulujen pihoilla. Kuva: Hannes Honkanen.

Kishapun metsityshankkeessa istutettu metsä näkyy jo satelliittikuvassa

Nyasamban metsä erottuu vihreänä kaistaleena Google Mapsin satelliittikuvassa. Sitä ympäröivät joka puolelta harmaina erottuvat farmit.

Metsä on kooltaan 195 hehtaaria. Sinne mahtuisi siis toistasataa jalkapallokenttää. Alueelle on istutettu satojatuhansia taimia, kuten erilaisia akaasioita, jotka ovat sopeutuneet hyvin kuumiin ja kuiviin olosuhteisiin.

Tärkeä rooli on myös ennallistamisella. Samalla paikalla on sijainnut vuosikymmeniä aiemmin metsä, joka on hakattu todennäköisesti maanviljelyksen tai puuhiilen tuottamisen takia.

Nyt vanhat puiden kannot ovat alkaneet kasvamaan uusia versoja, kun laidunalueista on sovittu kylätasolla, eikä paimentolaisten karja enää syö taimia Nyasamban metsässä. Kasvavien puiden määrä on siten suurempi, kuin pelkillä istutuksilla on saatu aikaan.

Nyasamban metsä erottuu Google Mapsin satelliittikuvan keskellä vihreänä.

Lähetysasiantuntija vierailee Raumalla

Pia PyhtiläPia Pyhtilä vierailee Raumalla torstaina 16.3. klo 18 Kodisjoen lähetysillassa Kodistuvalla. Tervetuloa tapaamaan Piaa!

Voit katsoa myös Pian livehaastattelun seurakunnan FacebookissaLinkki avautuu uudessa välilehdessä to 16.3. klo 14.

Pia Pyhtilä
lähetysasiantuntija
Suomen Lähetysseura

Tue Tansanian Kishapun metsityshanketta

Sinun avullasi tuetaan kyläläisten ruokaturvaa ja sopeutumista muuttuvaan ilmastoon esim. kouluttamalla heitä kuivuutta kestävien ja nopeasti kasvavien viljelylajikkeiden käytössä.

Käytä alla olevia tilitietoja tukiessasi Kishapun metsityshanketta:

• Saaja: Rauman seurakunta, Lähetysrengas
  • Saajan tilinumero: Nordea FI80 1128 3000 3099 54