Elämäntaitoja ja turvallisuutta nuorille äideille Armonkodista

Sosiaaliset ja yhteiskunnalliset turvaverkot eivät ylety Thaimaassa tasapuolisesti yhteiskunnan marginaalissa elävien pariin. Thaimaassa abortti on laissa kielletty ja avioliiton ulkopuolella syntyvä lapsi on monessa suhteessa edelleen tabu.

Thaimaa uutisen kansikuva.png

Diakonia on kristillisen rakkauden ja huolenpidon osoittamista. Suomen LähetysseuraLinkki avautuu uudessa välilehdessä tarjoaa yhteiskunnan marginaalissa eläville ihmisille kokonaisvaltaista tukea. Armonkodissa mahdollistetaan tilapäinen turvapaikka raskaana oleville tytöille ja naisille. Armonkoti on Rauman seurakunnan lähetystyön nimikkokohde.

Thaimaassa teiniraskaudet ovat yleisiä. Usein raskaus tulee yllätyksenä, sillä seksuaalikasvatus on puutteellista eikä suojaamattoman seksin riskejä tunneta.

Armonkoti tarjoaa turvallisen kodinomaisen asumisen nuorille odottaville äideille. Apua hakevat naiset ovat esimerkiksi kodittomia tai rahattomia, ja he pelkäävät ottaa yhteyttä omaan perheeseensä. Osa on paperittomia siirtotyöläisiä, jotka eivät ole saaneet apua muualta.

Koska naisten taustat ovat usein hyvinkin traumaattisia, henkinen tuki on tärkeässä roolissa. Luottamus rakentuu usein pikkuhiljaa yhteisen tekemisen ja tutustumisen kautta.

”Kun naiset saavat kokemuksen kuulluksitulemisesta, heidän suhtautumisensa itseä ja samalla lasta kohtaan muuttuu”, Armonkodin johtaja Pisara Pangsiri sanoo.

Armonkoti auttaa myös nuorten äitien virallisten asioiden hoitamisessa, kuten lapsen syntymätodistuksen hakemisessa, ja tekee yhteistyötä muiden järjestöjen kanssa sijaisperhe- ja adoptiojärjestelyissä. Lisäksi tarjolla on puhelinneuvontaa Armonkotiin muuttoa harkitseville ja jo sieltä pois muuttaneille äideille.

Vauvan kasvot lähikuvassa.

Elämäntaitoja ja itsevarmuutta

Armonkodilla päivät rakentuvat tiettyjen rutiinien ympärille. Kaikki asukkaat osallistuvat yhteiseen siivoukseen ja ruoanlaittoon. Lisäksi joka päivälle on elämäntaitoja vahvistavia aktiviteetteja. Naiset saavat esimerkiksi opetusta äitiysterveydestä ja lastenkasvatuksesta. Itsenäistä tulonhankintaa tuetaan opettamalla naisille käsitöiden valmistusta sekä kahvila- ja myyntityötä. Esimerkiksi Armonkodin omalla kirpputorilla naiset saavat työkokemusta ja pientä palkkaa. Loput tuotot käytetään Armonkodin toiminnan ylläpitämiseen.

Kristillisyys näkyy Armonkodin toiminnassa yhteisissä aamuhartauksissa sekä viikoittaisilla raamattutunneilla. Apu ei kuitenkaan katso uskonnollista tai muuta taustaa.

”Moni tänne tuleva nuori kantaa syyllisyyttä raskaudestaan. Keskustellessa Raamatun pohjalta yhtäläisestä ihmisarvosta naisten itsetunto kasvaa. Tärkeä viesti on, ettei mikään tapahtunut tee heistä yhtään vähempää arvokkaita,” Pangsiri sanoo.

Thaimaalainen Som sai vauvan vain 14-vuotiaana ja asuu tyttärensä kanssa nyt äitinsä kanssa kolmistaan.
Thaimaalainen Som sai vauvan vain 14-vuotiaana ja asuu tyttärensä kanssa nyt äitinsä Benchalak Lakonpolin kanssa kolmistaan.

Thaimaalainen Som sai vauvan 14-vuotiaana

Synkältä näyttänyt tulevaisuus alkoi saada uusia sävyjä kirkon ylläpitämässä Armonkodissa. Som ohjattiin Armonkotiin sairaalan sosiaalityöntekijän kautta. Siellä työntekijöiden ja vapaaehtoisten tuella Somin oli mahdollista suorittaa peruskoulu päätökseen ja totutella samalla äitiyteen.

”Armonkodissa opin paljon siitä, mikä on hyväksi lapselle, ja minulle on tärkeää kasvattaa tyttäreni nykyaikaisin menetelmin.” Som sanoo.

”Armonkodilla oppii paljon enemmän kuin pelkkiä käytännön taitoja. Somista on tullut vastuullinen nuori nainen, joka huolehtii omasta elämästään ja lapsestaan. On hienoa nähdä, miten vaikeista lähtökohdista huolimatta hänet on täyttänyt sataprosenttinen äidinrakkaus.” Somin äiti Benchalak Lakonpol kertoo.

Vauva äidin olkapäällä.

Lähetysasiantuntija vierailee Raumalla

Upu LeppänenUpu Leppänen vierailee Raumalla 20.–21.3. 6. luokan uskontotunneilla.

Upu Leppänen
Lähetysasiantuntija
Suomen Lähetysseura

Tue Armonkodin toimintaa

Sinun avullasi Armonkodissa tarjotaan turvallinen kodinomainen asuminen nuorille odottaville äideille ja vastasyntyneille vauvoille.

Käytä alla olevia tilitietoja tukiessasi Armonkodin toimintaa Thaimaassa:

• Saaja: Rauman seurakunta, Lähetysrengas
  • Saajan tilinumero: Nordea FI80 1128 3000 3099 54