Kirjailija Tapio Koivukarille anotaan pappisvihkimystä ja virkamääräystä Rauman seurakuntaan

Papiksi vuonna 1979 Helsinkiin opiskelemaan lähtenyt raumalaiskirjailija vihittäneen papiksi Rauman seurakuntaan Turun tuomiokirkossa 7. toukokuuta. Opiskeluiden ja pappisvihkimyksen välillä on syntynyt 12 romaania, 28 erilaista teosta sekä reilut 30 käännöstä. Papin työtä Koivukari odottaa varovaisesti innostuneena. Kirkkoneuvosto anoo pappisvihkimystä ja määräaikaista virkamääräystä Koivukarille Turun tuomiokapitulilta.

Tapio Koivukari_pysty_1.jpg

TM, kirjailija Tapio Koivukari Pyhän Ristin kirkon edessä maaliskuussa 2023.

–Alun perin opiskelemaan lähtiessäni minun oli tarkoitus valmistua papiksi. Välillä on ollut kuitenkin kaikenlaista muuta hommaa, kertoo Koivukari pilke silmäkulmassa. Teologisten opintojen lisäksi Koivukari sai opettajan pätevyyden. Kirjallinen kutsumus vei vähitellen mennessään.

Teologiset ja elämänkatsomukselliset kysymykset eivät ole jättäneet Tapiota rauhaan. Kirjojen teemoissa kuitenkin näkyy kristillisyys – pienen ihmisen näkökulma sekä traumoista ja vaietuista asioista kertominen kuten noitavainot Islannissa romaanissa Poltetun miehen tytär (2018) tai käpykaartilaisen tarina romaanissa Käpykaartilaiset (2013).

Kirjallinen työskentely jatkuu edelleen. Koivukari tulee työskentelemään 50-prosenttisesti papin tehtävissä, jolloin kirjoittamisellekin jää aikaa. Hänet vihitään papiksi Turun tuomiokirkossa 7. toukokuuta ja papin työt alkavat kesäkuun alussa.

–Luvassa on normaaleja papin tehtäviä kuten toimituksia kuten kasteet, vihkimiset ja hautaan siunaamiset. Työtehtävät tulevat tarkentumaan, mutta ainakin on puhuttu, että minut lähetettäisiin rippikoululeirille, kertoo Koivukari.

Koivukarin kiinnostus papin työhön voimistui viime aikoina erilaisten tapahtumien seurauksena. Häntä pyydettiin siunaamaan avioliittoa sekä puhumaan uskonnottoman hautajaisiin. Myös Franciscus Assisilaisen kotikaupunki Assisi viritti suuntaa: Koivukari työskenteli residenssissä Assisissa taiteilijapuolison Hulda Leifsdottirin kanssa vuonna 2022 ja siellä ympäristö oli ajatuksia herättelevä.

Millainen pappi Koivukari haluaisi olla?

Koivukarin mielestä ajallemme on ominaista hengellinen kysely ja kaipuu, joka ei välttämättä kohdistu kristinuskoon. Nykymaailmassa on pelkoa, ja turvallisuutta tavoitellaan monin kyseenalaisinkin tavoin. Kirkon sanomalle on tilaa. Papin työtä hän odottaa varovaisen innostuneena.

–Pappina haluaisin olla sellainen, jota ihmiset uskaltavat lähestyä. Minusta on tärkeää olla ihmisten elämän solmukohdissa tuomassa kirkon sanomaa, Koivukari kuvaa.

Moni raumalainen on opiskellut uskontoa Koivukarin opetuksessa. Seurakunnan kahvihuoneestakin löytyi kaksi Koivukarin entistä uskonnonoppilasta Rauman Aronahteen peruskoulusta, toinen heistä kirkkoherra Valtteri Virta. Kuvassa oikealla Tapio Koivukari, keskellä johtava kappalainen Jukka Purhonen ja vasemmalla kappalainen Ulla Vuori.

Pappisvihkimystä ja virkamääräystä anotaan tuomiokapitulilta

Rauman kirkkoneuvosto päätti anoa Turun arkkihiippakunnan tuomiokapitulilta pappisvihkimystä ja määräaikaista virkamääräystä Koivukarin lisäksi Merita Huokunalle. Huokuna on työskennellyt aiemmin sairaanhoitajana.

Papiksi vihittävistä päättää Turun tuomiokapitulin istunto. Toukokuun pappisvihkimyksessä papiksi vihittävistä päätetään tuomiokapitulin istunnossa 12.4.2023. Sitä ennen kandidaatit antavat vielä pappistutkintoon kuuluvat näytteet saarnaamista, opettamisesta ja vuorovaikutuksesta.

Suunnitelmien taustalla on, että Rauman seurakunnassa todettiin tarve määräaikaisen seurakuntapastorin tehtävälle, koska erityisesti hautaan siunaamisten määrä on ollut viime vuosina kasvussa. Myös rippikoululaisten ikäluokka on erityisen suuri vuonna 2024.

Edit:
1.3. Juttuun korjattu pappisvihkimyksen kirkko
2.3. Otsikkoa muokattu, lisätty kuvausta pappisvihkimyksen prosessista.

Wed Mar 01 20:00:00 EET 2023