Pääsiäinen on vastakohtaisuuksien juhla, joka antaa loistavan syyn yhteen kokoontumiselle

Pääsiäinen lähestyy. Pääsiäinen on kirkkovuoden keskus ja kohokohta, ilon ja elämän juhla.

Pääsiäismunia puiden oksissa.

Pääsiäisen ilo täyttää Pyhän Ristin kirkon pihamaan pääsiäissunnuntaina.

–Pääsiäisenä yhteen viikonloppuun sisältyvät sekä kirkkovuoden murheellisimmat että riemukkaimmat tapahtumat. Pääsiäinen on vastakohtaisuuksien juhla, kuvailee kirkkoherra Valtteri Virta.

Pääsiäistä edeltävällä hiljaisella viikolla kuljetaan Jeesuksen elämän viimeisten hetkien matkassa kärsimyksen tunnelmissa. Pääsiäisenä juhlitaan Jeesuksen ylösnousemista kuolleista.

Valtteri Virta kertoo, että pääsiäisen ristiriitaiset tapahtumat sopivat ihmisen elämään.

–Eihän kenenkään meistä elämä ole pelkästään iloa ja valoa. Pääsiäinen kuitenkin osoittaa, että murheiden keskellä on aina toivoa ja mahdollisuus valoon.

Kirkkoherralle pääsiäinen on suuri ja pysäyttävä juhla. Siihen kuuluu paljon perinteitä, joista henkilökohtaisesti puhuttelevin on kiirastorstain iltakirkko. Kiirastorstain iltamessun päätteeksi kirkon alttari puetaan mustaan ja urut vaimenevat.

–Tämä kohta pysäyttää ja laittaa pohtimaan elämää ja todellisuutta. Toivo vahvistuu vuosi toisensa jälkeen, kertoo Virta.

Pääsiäisen tapahtumista Valtteri Virralle erityisen tärkeä on kiirastorstain ehtoolliskirkko. Hän itse toimii tänä vuonna liturgina Pyhän Ristin kirkossa kiirastorstaina klo 19.

Nyt voi nauttia keväästä ja yhdessäolosta

Perheen pääsiäisperinteisiin kuuluu kirkkoherrankin perheessä virpomista ja pääsiäismunien syömistä. Pääsiäisenä vietetään iloista kevään juhlaa ja se antaa kirkkoherran mielestä loistavan syyn yhteen kokoontumiselle.

–Olemme Raumallakin eläneet usean vuoden ajan poikkeuksellisissa tunnelmissa ja pienessä piirissä. Rohkaisen ihmisiä kohtaamaan toisiaan ja nauttimaan keväästä ja yhdessäolosta, kertoo Virta.

–Mahdollisuus tavata ja nauttia toistensa seurasta nojaavat pääsiäisen sanomaan: toivo ja ilo ovat täällä.

Pääsiäisen aika Rauman seurakunnassa – musiikkia, kirkkohetkiä ja pääsiäisen iloa

Hiljaisella viikolla ja pääsiäisenä on tarjolla sekä musiikkia, kirkkohetkiä että perhetapahtumia.

Viikon aikana pääsee hiljentymään iltakirkkoihin Pyhän Ristin kirkossa, Lapin kirkossa sekä Kodisjoen kirkossa. Iltakirkoissa kuullaan pääsiäisen ajan musiikkia ja pääsiäiseen johdattavaa puhetta.

Pääsiäisyön messu ja pääsiäispäivä johdattavat iloon ja valoon: Pääsiäisyön messua vietetään Pyhän Ristin kirkossa lauantaina 8.4. klo 22. Messu on osittain englanninkielinen.

Sunnuntaina 9. huhtikuuta pääsiäispäivän messuun pääsee eri puolilla Raumaa. Pääsiäisen ilo eli värikkäät pääsiäismunat täyttävät jälleen Pyhän Ristin kirkon pihapiirin pääsiäispäivänä 9. huhtikuuta. Ne ovat sään salliessa ohikulkijoita ilahduttamassa viikon ajan.

Rauman seurakunnan sosiaalisen median kanavissa (Instagram ja Facebook) hiljaisen viikon matkaa pohdiskellaan teksteissä ja videoissa.

Kaikki pääsiäisen tapahtumat löytyvät pääsiäissivulta: https://www.raumanseurakunta.fi/paasiainen

Kaikki seurakunnan tapahtumat tapahtumakalenterissa: https://www.raumanseurakunta.fi/tapahtumat

Pääsiäinen on kristityille juhlien juhla

Pääsiäinen on kirkkovuoden keskus ja kohokohta, juhlien juhla. Pääsiäisenä juhlitaan Kristuksen ylösnousemista kuolleista. Pääsiäisen suomenkielinen nimitys merkitsee alkuaan paastosta pääsemistä. Pääsiäinen on kristillisistä juhlista vanhin ja merkittävin. Varhaisimmat tiedot pääsiäisen vietosta ovat 100-luvulta.

Kristuksen ylösnousemus on kristillisen uskon ydinkohtia. Ilman ylösnousemususkoa ei ole kristillistä kirkkoakaan. Kristityille Jeesuksen ylösnousemus haudasta merkitsee sitä, että Kristus on avannut uuden tien kuolemasta elämään, synnistä sovitukseen ja kadotuksesta pelastukseen.

Lisää pääsiäisestä: Sanasto - evl.fi

2023-03-31 13:10:00.0