Kirkonkellarissa heinäkuussa kalligrafianäyttely

Rauman Pyhän Ristin kirkon vieressä Kirkonkellarissa pääsee ihastelemaan heinäkuussa kalligrafian taidonnäytteitä.  Suomen Kalligrafiayhdistyksen näyttelyssä pääsee myös itse kokeilemaan kirjoitustyylejä.

Kalligrafiaa

Kirjaimia – fransiskaanimunkeista tähän päivään -kalligrafianäyttely Raumalla 5.-29.7.2023

Rauman Pyhän Ristin kirkon Kirkonkellarin näyttelyssä on esillä töitä, joita on tehty Suomen Kalligrafiayhdistyksen opettajan, kalligrafi Pauliina Yliniityn kursseilla.

Kursseja on pidetty vuosina 2019-2023 Raumalla neljä kertaa vuodessa. Näille kursseille on osallistunut kalligrafian harrastajia Raumalta ja ympäri Suomea.

Kurssien aiheina on ollut keskiaikaisista kirjoitustyyleistä muun muassa lombardialaiset, tekstuura, fraktuura, bastarda ja ronde sekä kirjainten koristeluaiheista lehtikuviot, filigraanit ja erillisiä kyrillisvivahteisia kirjaimia sekä luovaa kalligrafiaa.

Rauman fransiskaaniluostarien ajoilta on tutkijoiden mukaan jäljellä viisi käytössä ollutta kirjaa tai kirjojen fragmentteja. Olemme tutkineet näitä ja tehneet niistä alkuperäisten näköisiä pergamenttikopioita tätä näyttelyä varten.

Näyttelyn valvojina toimivat kursseille osallistuneet kalligrafit ja heidän opastuksellaan näyttelyn kävijät voivat kokeilla kalligrafista kirjoittamista.

Näyttelyn aukioloajat:

Näyttelyn avajaiset lauantaina 1.7.2023 klo 18.

Näyttely on auki:

5.-23.7. ke - pe klo 15-19, la - su klo 12-16

Pitsiviikolla 24.-28.7. ma - pe klo 12 - 18, la 29.7.  klo 12 - 15.

Osoite: Kirkonkellari, Rauman Pyhän Ristin kirkon vieressä, Luostarinkatu 1.

Lämpimästi tervetuloa!

2023-06-15 09:16:00.0