Meriristin saneeraus etenee: purkutöistä uuden rakentamiseen

Meriristin leirikeskuksen alue on jälleen työmaa-aitojen ympäröimä. Seuraavaksi vuorossa ovat suuret rakennusurakat. Leirikeskus saneerataan perusteellisesti ja sauna rakennetaan uudelleen.

Kaivinkone hiekalla punatiilisen rakennuksen edessä

Meriristin saneeraus etenee

Toimintakeskuksen vanhat sisäosat on purettu kevään aikana. Meriristin vanha sauna on purettu kokonaan.

Työmaa-alueen ympärille rakennettiin työmaa-aita edellisellä viikolla ja rakennusurakat käynnistyivät. Sisäosien lisäksi uusitaan koko talotekniikka. Leirikeskuksen sisäosien rakennusurakkaan liittyvät myös putkien, ilmanvaihdon ja sähköjen rakentaminen.

Meriristin peruskorjauksessa korjataan koko leiri- ja toimintakeskus ja erillinen sauna rakennetaan uudelleen. Vuonna 1974 valmistuneessa rakennuksessa tehdään sekä perussaneeraus että joitain käyttöön liittyviä muutoksia. Esimerkiksi korkeaa liikuntahallia madalletaan. Suuri sali tulee soveltumaan myös jatkossa liikuntaan, mutta siitä tulee toimiva tila myös suurten kokousten ja esimerkiksi juhlien pitämiseen.

Saneerauksen urakoitsijat valittiin kesäkuussa

Meriristin saneerauksen rakennusurakka ja siihen liittyvät urakat kilpailutettiin keväällä 2023. Urakoitsijat valittiin kirkkoneuvoston kokouksessa 14.6.2023.

Urakka kilpailutettiin jaettuna urakkana. Jaetun urakan osat olivat: rakennusurakka (pääurakka), putkiurakka (aliurakka), ilmanvaihtourakka (aliurakka) ja sähköurakka (aliurakka). Rakennusurakan toteuttaa Rakennus A & J Laakeristo, putkiurakan LVT-Putki Oy, ilmastointiurakan 100-Ilmastointi Oy ja sähköurakan.

Henkilöitä ja kaivinkone rakennuksen edustalla

Meriristin leiri- ja toimintakeskuksen saneeraustyöt ovat käynnissä. Meriristi sijaitsee Varhontiellä Meriraumassa.

Tietoa Meriristin saneerauksesta:

Peruskorjaus käynnistyi vuonna 2021 arkkitehtisuunnittelulla. Talven 2021-2022 aikana Meriristi tyhjennettiin kalusteista.

Keväällä 2023 valmistuneessa purku-urakassa Timantti-Nieminen Oy purki Meriristin sisätiloista muun muassa lattian, väliseinät ja kiintokalusteet. Vanha saunarakennus purettiin kokonaan.

Maata, mäntyjä ja merta
Vanha sauna on purettu. Tilalle rakennetaan täysin uusi saunarakennus, johon tulee erilliset pukeutumistilat, esteettömät WC-tilat ja myös aiempaa tilavampi oleskelutila.

Uudesta saunarakennuksesta tulee aiempaa tilavampi ja käytännöllisempi: saunasta löytyy jatkossa muun muassa erilliset pukutilat naisille ja miehille. Uuden saunan rakentaminen ei ole vielä alkanut ja tällä hetkellä ei ole vielä tarkkaa arviota siitä, milloin saunomaan taas pääsee.

Meriristin remontin arvioidaan valmistuvan syksyllä 2024. Saneerauksen kustannusarvio on 8,5 miljoonaa euroa. Jatkossa Meriristissä tullaan järjestämään seurakunnan leirejä, perhetoimintaa, tapahtumia ja kokouksia ja tiloja voi myös vuokrata.

2023-08-18 16:13:00.0