Pyhän Franciscuksen päivät järjestetään jälleen Raumalla 6.-8.10.2023

Rauman seurakunta järjestää yhteistyössä katolisten fransiskaanimaallikoiden ja -ystävien kanssa pyhän Franciscuksen päivät Raumalla lokakuussa. Tapahtumia on Pyhän Ristin kirkossa ja seurakuntatalolla, Luostarinkatu 1, Vanhalla Opistolla, Vähäkoulukatu 8, sekä Franciscus-talolla, Kirkkokatu 2.

Kolme henkilöä ulkona.

Seurakuntapastori Taneli Ala-Opas (vas.), Isä Emanuele Rimoli OFM Conv. (kesk.) ja kappalainen Riitta Granroth (oik.) Pyhän Ristin kirkon pihamaalla syksyllä 2019.

Ekumeenisissa yhteyksissä katolisten ja luterilaisten välillä nousi esiin ajatus viettää Pyhän Franciscuksen juhlaa Raumalla. Yksi merkittävä syy tähän on se, että  fransiskaanien perintö vaikuttaa edelleen Raumalla. Fransiskaaniluostarin kirkko on säilynyt läpi vuosisatojen lähes sellaisenaan. Reformaation jälkeenkin Franciscuksen, eli raumalaisittain Franssin, perintö on elänyt ja elää seudun hengellisyydessä.

Esimerkkejä fransiskaanisesta perinnöstä on historian varrelta paljon. Viime ajoista voimme mainita mm. 70- luvulla Pyhän Ristin kirkon eteen pystytetty  Franciscuksen patsas, jonka juurelle Franciscus-kilta laskee kukat pyhän Franciscuksen päivänä 4. lokakuuta.

1980-luvulla Fransiskaanimunkit vierailivat Raumalla ja lahjoittivat San Damianon ristin Pyhän Ristin kirkkoon. He vierailivat myöhemminkin Raumalla ja innostivat monia raumalaisia tutustumaan syvemmin fransiskaaniseen elämäntapaan ja pyhän Franciscuksen perintöön. Tämän seurausta on mm. kirkon edessä oleva Pax et Bonum -tervehdys. Pax et bonum tarkoittaa rauhaa ja hyvää.

Vuonna 2017 Raumalla saarnasi ensimmäisen kertaa reformaation jälkeen fransiskaanimunkki. Seuraavana vuonna Raumalla juhlittiin Suomen fransiskaanimaallikoiden (OFS) -yhteisön 70-vuotisjuhlaa. Pyhän Franciscuksen päivät järjestetään jälleen koronaepidemian aiheuttaman kahden vuoden tauon jälkeen. Tapahtumat ovat avoimia ja niihin on vapaa pääsy. Sunnuntain 8.10. keittolounas maksaa seitsemän euroa. Tervetuloa mukaan!

Ohjelma 2023 / Programm 2023

Perjantai 6.10.

18.00 (6pm) Vesper-rukous ja Fransiskaaniveljet (OFM. Conv.) kertovat työstään, Franciscus-talo/ tai Talli.
Vespers and Franciscan Brothers talk about their work. Vespers.

Lauantai 7.10.

14.00 (2pm) Luento Pax et bonum -tervehdys, TT Pauli Annala, Vanha Opisto, Vähäkoulukatu 8
Lecture on Pax et bonum greeting, Old School, Vähäkoulukatu 8.

15.00 (3pm) Luento Bergenin fransiskaanit, TT Virpi Mäkinen, Vanha Opisto Vähäkoulukatu 8
Lecture on Bergen Franciscans, Old School, Vähäkoulukatu 8.

16.00 (4pm) Kahvitauko ja Pyhän Ristin kirkon esittely
Pause for coffee, snack, or visit the Church of the Holy Cross with a guide.

17.00 (5pm) Luento Francis of Assisi: Apostle of the Gospel of Peace, fransiskaaniprofessori Michael Lasky OFM Conv, Vanha Opisto, Vähäkoulukatu 8
Lecture on Francis of Assisi: Apostle of the Gospel of Peace, Michael Lasky OFM Conv, Old School, Vähäkoulukatu 8

18.30 (6.30pm) Katolinen messu Pyhän Ristin kirkossa, Luostarinkatu 1
Catholic Mass in the Church of the Holy Cross, Luostarinkatu 1.

19.30 (7.30pm) Iltatee seurakuntatalolla, keskustelua Franciscuksen muisto Raumalla kappalaisen Riitta Granrothin johdolla
Evening Tea at the Parish Hall, a discussion about Rauma´s collective memory of St. Francis, chaplain Riitta Granroth, Luostarinkatu 1.

20.30 (8.30pm) Kompletorio seurakuntatalolla
Completory at the Parish Hall, Luostarinkatu 1.

Sunnuntai 8.10.

10.00 (10am) Luterilainen messu, fransiskaaniveli saarnaa, Pyhän Ristin kirkko /
Lutheran mass, a Franciscan brother preaches, Church of the Holy Cross.

11.45 (11.45am) Keittolounas seurakuntatalolla 7€ /
Soup lunch in the Parish Hall, Luostarinkatu 1.

12.15 (12.15) OFS, TSSF ja Franciscus Sällskapet i Finland r.f. esittäytyvät. Kiitoskahvit
Closing refreshments
 Katso koko ohjelma verkkosivuillamme: https://www.raumanseurakunta.fi/pyhan-franciscuksen-paivat-raumalla

Isä Emanuele Rimoli OFM Conv. (vas.) ja seurakuntapastori Taneli Ala-Opas (oik.) Pyhän Franciscuksen patsaan edustalla Raumalla lokakuussa 2019.

2023-09-26 11:41:00.0