Kielikoulu johdattelee lähetystyön pariin Japanissa

Nimikkolähettinä maailmalla, taustalla kuva japanilaisesta temppelistä

Rauman seurakunnalla on useita nimikkolähettejä ympäri maailmaa. KansanlähetyksenLinkki avautuu uudessa välilehdessä kautta lähetteinä toimivat Kia ja Markus Syrjätie ovat olleet nyt kaksi vuotta kielikoulussa Japanissa. He ovat osa Länsi-Japanin evankelisluterilaisen kirkonLinkki avautuu uudessa välilehdessä jumalanpalvelusyhteisöä.

Japani on yli 120 miljoonan asukkaan maa. Siellä kristittyjä on alle yksi prosentti. Kristillinen usko tuo esiin monelle japanilaiselle täysin uuden ajatuksen armosta, epäonnistumisen sietämisestä ja siitä, että Jumalan silmissä jokainen yksilö on arvokas ja rakastettu. Kansanlähetys on toiminut Japanissa vuodesta 1968 yhteistyössä Länsi-Japanin evankelisluterilaisen kirkon kanssa.

Syrjäteiden lähtö Japaniin osui korona-aikaan, joten alkuun asioita hoidettiinkin maskien takaa ”kasvottomina”. Riemu olikin suuri, kun koronapandemia alkoi helpottaa ja mm. Syrjäteiden lasten päiväkodin valmistujaisjuhlissa maskien käyttöön suhtauduttiin jo rennommin. Kielikoulussa Syrjätiet saivat yksityisopetusta koronapandemian vuoksi ja he ovatkin päässeet tutustumaan opettajiinsa normaalia paremmin. Japaninkieli on todella vaikea kieli, sillä kirjoitusjärjestelmä ja kohteliaisuuden tasot ovat monimutkaisia.

-Ihan uuden kielen opiskelu on aika raskasta monin tavoin. Joku vanhempi lähetti joskus lohdutti, että kyllä se 30 vuoden päästä sitten helpottaa, Markus nauraa.

Tänä vuonna Syrjätiet ovat päässeet osallistumaan jo moneen edustustilaisuuteen. Markus osallistui kevättalvella JEMA:nLinkki avautuu uudessa välilehdessä (Japan Evangelical Missionary Assosiation) konferenssiin Tokiossa. Konferenssissa Markus verkostoitui muiden Japanissa työskentelevien lähetystyöntekijöiden kanssa ja tutustui JOMA:nLinkki avautuu uudessa välilehdessä (Japan Overseas Mission Association) toimintaan, joka tukee ulkomaille lähetettyjä japanilaisia lähettejä. Lähetysjärjestöjen merkitys kirkoille on suuri. Japanissa muistellaan lämmöllä vuosikymmenten lähettiketjua ja järjestöjen edustajat otetaan aina lämmöllä vastaan. Markuskin on saanut pyyntöjä pitää tervehdyspuheita tai lähettää tervehdyskirjeitä Kansanlähetyksen edustajana.

Syrjätiet ovat vierailleet tänä vuonna monessa Länsi-Japanin seurakunnissa. Japanin tiukka koronakuri on pakottanut vierailut lyhyelle aikavälille. Vasta hiljattain seurakunnat ovat ottaneet kirkkokahvit takaisin käytäntöön, joten Syrjäteille on auennut mahdollisuus jutella enemmän seurakuntalaisten kanssa.

-On ollut todella kiinnostavaa päästä näkemään eri seurakuntia, kuuntelemaan eri pappeja ja myös näkemään kokeneita lähettejä työssään, Kia ja Markus hehkuttavat.

Ennen Suomen jaksoaan Syrjätiet keskustelivat Hat-Koben kirkon tulevaisuudesta pastoripariskunta Yoshidan kanssa. Syrjätiet ovat kahden vuoden kielikoulujakson aikana osallistuneet ja tutustuneet Hat-Koben ja Kita-Suzurandain kirkkojen toimintaan. Jatkossa he tulevat enemmän vastaamaan seurakuntatyöstä, vaikka yhteistyöseurakuntaa vielä neuvotellaan kirkon johdon kanssa. Yoshidat toivoivat Syrjäteiden jatkavan heidän kanssaan kirkon kehittämistä Hat-Kobessa, sillä Kita-Suzurandai sai uuden vastuupapin syksyllä. Syrjäteiden kielikoulusta vastaavan YWCA:nLinkki avautuu uudessa välilehdessä (Nuorten Naisten Kristillinen Yhdistys) laajentuminen Hat-Koben alueelle on avannut uusia innostavia mahdollisuuksia, sillä YWCA haluaa tehdä yhteistyötä kirkon kanssa. YWCA mm. järjestää yhteisöllistä toimintaa erityisesti alueen yksinäisille vanhuksille.

-Rukoilemme Jumalan johdatusta palveluseurakunnan päätösprosessiin. Mutta kieltämättä olemme innostuneita Hat-Koben mahdollisuuksista, Markus kertoo.

Kotimaanjaksolla Suomessa

Syrjätiet ovat nyt puolen vuoden kotimaanjaksollaan Suomessa. Heille syntyi kolmas lapsi ja he opettelevatkin nyt uutta arkea viisihenkisenä perheenä. Syrjätiet ovat ehtineet jo osallistua Ryttylässä järjestettyihin lähettipäiviin ja ovat aloittaneet seurakuntavierailut. Raumalla vierailu sijoittuu 7.–8.10. Ruskatapahtumaan NuortentalollaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Suomeen tulo oli koko perheelle mieluinen juttu, jota lapsetkin odottivat innolla. Kielikoulu päättyi muutamaa viikkoa ennen Suomeen paluuta, mutta se aika täyttyikin jäähyväistapaamisilla.

-Ulkosuomalaisena on tiettävästi aina ikävä johonkin. Erityisesti sydäntä on koskettanut viisivuotiaan Noomin tunteiden ristiriita. Toisaalta isovanhempien näkeminen ja mustikat innostivat, mutta samalla kodin ja kavereiden jättäminen suretti, kertovat Kia ja Markus.

Videoterveisiä Syrjäteiltä

Kia ja Markus Syrjätien matkaa Japanissa voi seurata heidän ylläpitämältään YouTube -kanavalta: @SyrjateillaJapanissaLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Alla olevalta videolta voit katsoa viimeisimpiä kuulumisia. Videon voi katsoa myös seurakunnan YouTubesta.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Tue nimikkolähettiemme Kia ja Markus Syrjätien työtä

Käytä alla olevia tilitietoja:

Saaja: Rauman seurakunta, Lähetysrengas
Saajan tilinumero: Nordea FI80 1128 3000 3099 54