Pyhäinpäivänä hiljennytään muistamaan läheisiä ja ollaan turvallisesti synkkyydessä

Pyhäinpäivän aikaan syksyn illat pimenevät. Kynttilät syttyvät hautausmaille ja on aika muistella kuolleita läheisiä. Tänä vuonna pyhäinpäivän viikolla vietetään myös synkkien virsien ehtoota.

Lyhtyjä pimeässä

Pyhäinpäivän viikolla voi hiljentyä hartauksissa ja jumalanpalveluksissa. Viikon aikana on tarjolla myös useita musiikkitilaisuuksia. Vuoden aikana poisnukkuneiden seurakuntalaisten nimet luetaan Pyhän Ristin kirkon hartaudessa pyhäinpäivänä 4.11. klo 16. Lapin iltakirkossa 4.11. klo 18 luetaan vuoden aikana kuolleiden nimet Lapin alueelta.

Keskiviikkoiltana synkistellään kotikirkon turvallisuudessa

Pyhäinpäivän tienoo loka-marraskuun vaihteessa on synkkä vuodenaika - päivät lyhenevät ja yöt pitenevät. Rauman Pyhän Ristin kirkossa järjestetään marraskuun 1. päivänä ensimmäistä kertaa synkkien virsien ehtoo.

– Synkkien virsien ehtoossa haluamme kokoontua yhdessä laulamaan synkkiä muistelmia ja elämän rajallisuutta pohtivia virsiä, kertoo iltaa järjestävä ma. seurakuntapastori Tapio Koivukari.

Koivukari on huomannut, että moni kokee synkkyyden ahdistavaksi ja vaikeaksi. Toisaalta synkkyys ja tämä aika on myös turvallista ja sisäänpäin kääntynyttä.

–Synkkien virsien ehtoossa haluamme tehdä pesän sellaiseen turvalliseen synkkyyteen, jossa pieni valon ja toivon pilkahdus vihjaisevat uudesta valosta, Tapio kertoo.

Tervetuloa kanssamme synkistelemään synkkien virsien äärelle, toivottavat ma. seurakuntapastori Tapio Koivukari ja kanttori Saara Kukko.

Pyhäinpäivän tapahtumat

Keskiviikkona 1.11.

Synkkien virsien ehtoo Pyhän Ristin kirkossa klo 18.
Juontajana Tapio Koivukari, musiikissa Saara Kukko.

Perjantaina 3.11.

Pyhäinpäivän aaton musiikkihartaus kaikenikäisille Kodisjoen kirkossa klo 18.
Mukana laulajia Kodisjoen Auringonsäteistä ja Laitilan Ilon Helmistä, partiolaiset, sekä enkeleitä. Lopuksi viedään kynttilät läheisten haudoille.

Pyhäinpäivän hartaus Kordelinin kappelissa klo 18.
Tervetuloa hiljentymään Kordelinin kappeliin. Kappeli avoinna Pyhäinpäivän aattona hiljentymistä varten. Mukana Kati Yrjölä ja Riitta Granroth.

Lauantaina 4.11., pyhäinpäivänä

Pyhäinpäivän messu Pyhän Ristin kirkossa klo 10.
Liturgia: Menni Heikkinen, saarna: Tapio Koivukari, kanttori: Anna-Maria Togbenou.

Pyhäinpäivän messu Kodisjoen kirkossa klo 10 – 11.30.
Mukana Kati Yrjölä, Markku Mikkola. Messussa luetaan vuoden aikana siunattujen Rauman seurakunnan kodisjokelaisten jäsenten nimet.

Pyhäinpäivän hartaus Monnan kappelissa klo 12.
Franciscus-kuoro johtajanaan Timo Katila, runot Maarit Roos. Mukana Tuire Kakko.

Pyhäinpäivän hartaus ja kirkkokahvit Pyhän Ristin kirkossa klo 16.
Pyhäinpäivän hartaudessa luetaan vuoden aikana siunattujen Rauman seurakunnan jäsenten nimet. Mukana Ulla Vuori, Riitta Granroth, Ulla Forsman, Marja Helamaa ja Anna-Maria Togbenou sekä kirkkokuoro. Tilaisuuden jälkeen kirkkokahvit Franciscus-talolla.

Pyhäinpäivän musiikki- ja runohartaus Unajan seurakuntakodissa klo 16.
Hiljentymistä musiikin ja runojen äärelle. Markku Mikkola, Saara Kukko, Vermuntilan soittokunta ja Värssym baohajat.

Pyhäinpäivän iltakirkko Lapin kirkossa klo 18.
Mukana Tuire Kakko ja Kati Yrjölä. Hartaudessa luetaan vuoden aikana siunattujen Rauman seurakunnan lappilaisten jäsenten nimet.

Sunnuntaina 5.11.

Pyhäinpäivän hartaus Voiluodon kylätalolla klo 15.
Kahvitarjoilu. Mukana Markku Mikkola ja Saara Kukko.

Pyhäinpäivän viikon musiikkitapahtumat

Ke 1.11. Synkkien virsien ehtoo Pyhän Ristin kirkossa klo 18.
Juonto: Tapio Koivukari, musiikki: Saara Kukko.

Pe 3.11. Pyhäinpäivän musiikkihartaus Kordelinin kappelissa klo 18.
Mukana musiikkiopiston lauluopiskelijoita. Säestys: Kati Yrjölä ja Katriina Karvinen. Hartauspuhe: Riitta Granroth.

La 4.11. Pyhäinpäivän musiikkihartaus Monnan kappelissa klo 12.
Franciscus-kuoro, joht. Timo Katila. Mukana Tuire Kakko.

La 4.11. Pyhäinpäivän musiikki- ja runohartaus Unajan seurakuntakodilla klo 16.
Mukana Markku Mikkola, Saara Kukko, Vermuntilan soittokunta ja Värssym baohajat

La 4.11. Pyhäinpäivän myöhäisillan konsertti Pyhän Ristin kirkossa klo 20.
Mieskvartetti, sooloesityksiä, urku- ja viulumusiikkia. Konsertin voi katsoa livelähetyksenä Rauman seurakunnan YouTube-kanavaltaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Seurakunnan tilaisuuksiin on vapaa pääsy.

2023-10-26 08:00:00.0