Sydänrukous antaa mahdollisuuden hiljaisuuteen

Hiljaisuus ja mystiikka ovat aina kuuluneet kristinuskoon. Tätä hiljaisuuden perinnettä edustaa sydänrukous. Sydänrukous (Centering Prayer) on vastaanottavainen kristillisen hiljaisen rukouksen menetelmä, joka syventää suhdettamme Jumalaan.

Kaksi ihmistä papin asuissa, kynttelikkö ja ikoni.

Seurakuntapastorit Markku Mikkola (vasemmalla) ja Satu Salminen kutsuvat mukaan hiljaisuuteen ja tutustumaan sydänrukoukseen.

–Sydänrukouksessa rukoillaan toistamalla lyhyttä rukousta. Kyse on henkilökohtaisesta rukouselämästä, mutta sydänrukousta voi harjoittaa ryhmässäkin, kertoo seurakuntapastori Markku Mikkola. Mikkola on perehtynyt sydänrukoukseen jo useamman vuoden ajan ja ohjannut sydänrukousta syksyn aikana Raumalla.

Keväällä sydänrukoukseen hiljennytään säännöllisesti viikoittain joka torstai klo 18 Rauman seurakunnan virastotalon pienessä kappelissa (Kirkkokatu 2) 1.2.2024 alkaen. Rukoushetkeen ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon. Tilaisuuden aluksi kuullaan musiikkia. Tilaisuuden kesto on 45-60 minuuttia.

Sydänrukous on eräänlaista sisäistä katselemista.

Sydänrukouksen taustoista voi kuulla seurakuntatalolla to 25.1. klo 18.-19.30. Markku Mikkola johdattelee aiheeseen.

Kenelle sydänrukous sopii?

Sydänrukoukseen voi tulla tutustumaan kuka tahansa, joka haluaa syventää rukouselämäänsä. Osallistuminen ei vaadi mitään ennakkotietämystä, vaan pieni kiinnostus on tarpeeksi. Sydänrukousiltaan voi osallistua kerran tai säännöllisemmin.

–Voi tulla katsomaan ja kokeilemaan, miltä tuntuu, rohkaisee seurakuntapastori Satu Salminen. Sadulle sydänrukous antaa mahdollisuuden vetäytyä hiljaisuuteen kiireen keskellä.

–Sydänrukous auttaa siirtymään sanoista hiljaisuuteen. Sanallinen rukous on tärkeää, mutta sydänrukouksen ideana on siirtyä hiljaisuuteen ja kuuntelemaan, ottamaan vastaan mitä Jumala antaa, papit kertovat.

Sydänrukouksen menetelmä ”Kyllä-rukous” Thomas Keatingin mukaan:

1. Valitse pyhä sana sen symboliksi, että sanot kyllä Jumalan läsnäololle ja toiminnalle sisimmässäsi.
2. Istu mukavan levollisesti silmät suljettuina ja lausumalla hiljaa pyhä sana sano kyllä Jumalan läsnäololle ja toiminnalle sisimmässäsi.
3. Kun antaudut ajattelemaan, palaa lempeästi pyhään sanaan.
4. Rukouksen päätyttyä pysy hiljaa silmät suljettuina muutama minuutti.

Ikoni pöydällä

Käsitteitä:

Kontemplatiivinen rukous

Kristillisessä perinteessä kontemplatiivista rukousta pidetään Jumalan lahjana. Se on mielen ja sydämen avaamista ajatukset, sanat ja tunteet ylittävälle Perimmäiselle Mysteerille. Tietoisuus avautuu Jumalalle, jonka tiedämme olevan lähempänä kuin hengitys, ajattelu, valinnat, lähempänä kuin tietoisuuskin.

Sydänrukous

Sydänrukouksen menetelmä on luotu mahdollistamaan kontemplatiivinen rukous. Se kehittää mieltämme vastaanottamaan tämän lahjan. Menetelmä on kehitetty vanhan kristillisen viisauden ja mystiikan pohjalta nykyaikaa varten. Sen ei ole tarkoitus korvata vaan täydentää ja syventää muita rukouksen muotoja. Sydänrukous on sekä suhde Jumalaan että menetelmä tämän suhteen hoitamiseen. Se on liikkumista Kristuksen kanssa keskustelemisesta yhteyteen hänen kanssaan.

Sydänrukousta seurakunnan virastotalon kappelissa 1. helmikuuta alkaen torstaisin klo 18.

2024-01-10 11:10:00.0