Iloa, ihmettä ja hieman seikkailuakin pienille lapsille uuden korttisarjan myötä

Sinä olet ihme, suuri ihme. Tämä ajatus on seurakunnan varhaiskasvatuksen työn keskiössä, kun seurakunnan pieniä lapsia kohdataan toiminnassa.

Kuvia korteista, joissa on piirrettyjä eläinhahmoja

Lapsille tarkoitettu korttisarja on juuri uusittu ja uudet kortit ovat tulleet painosta. Uusissa korteissa seikkailevat iloiset eläinhahmot.

–Meillä puhutaan kohtaamispolusta, jonka tavoitteena on olla yhteydessä pikkulapsiperheisiin vuosittain, varhaiskasvatuksen ohjaaja Tiina Kaukonen kertoo.

Polun varrella jokainen pieni seurakunnan jäsen saa kerran vuodessa onnittelukortin tai kutsukortin johonkin hänelle tarkoitettuun tilaisuuteen. Vuosien varrella kertyneistä korteista koostuu iloinen ja kaunis kokonaisuus, joka ilahduttaa vaikka lastenhuoneen seinällä, Tiina kertoo.

Kortteja kertyy yhteensä kahdeksan kortin sarja, ”nollavuotiaalle” vauvalle lähetettävästä vauvakirkkokutsusta aina kouluun lähtevien siunauskorttiin asti.

Seikkailuun lähdössä kotikirkon turvassa. Viisivuotiaat saavat kutsun kirkkoseikkailuun.

Kutsut ja onnittelukortit on kuvittanut graafikko Aino Korpinen. Korpinen on kuvittanut uniikit kortit Rauman seurakunnalle.

Korteista löytyy myös rakastettujen sanoittajien kuten Anna-Mari Kaskisen ja Hannele Huovin tekstejä.

Jotkut raumalaislapset ovat saaneet jo postissa uusia kortteja. Tiina Kaukonen (oikealla) postittaa kortteja viikoittain. Juuri painosta tulleita kortteja Tiinan kanssa ihailee viestintäsihteeri Kati Ruohonen (vasemmalla).

–Kyllä tämä on tosi mieluisa työtehtävä, Tiina Kaukonen kertoo hymyillen.

Pupukortti lähetetään kutsuna vauvakirkkoon (vasemmalla). Yksivuotias saa onnittelukortin, jossa tepastelee pieni synttärihiiri (keskellä). Kaksivuotiaan kortissa on sammakko (oikealla).

Korttien lisäksi koteihin lähetetään ajankohtaista tietoa lapsiperheille suunnatusta toiminnasta seurakunnassa.

Kohtaamispolku - joka vuosi oma muistaminen lapselle

Vauvakirkko

Vauvakirkkoja vietetään kaksi kertaa vuodessa. Keväällä syntyneet vauvat kutsutaan syyskaudella ja syksyllä syntyneet vauvat seuraavana keväänä. Kutsu vauvakirkkoon tulee postitse. Vauvakirkko on jumalanpalvelus, jossa lauletaan ja leikitään vauvan kanssa. Perheet, sukulaiset ja kummit voivat tulla yhdessä pienokaisen kanssa siunattavaksi. Muistoksi käynnistä saadaan iltarukoustaulu.

Vauvakirkot 2024:

Kuppikakku ja kaksi kynttilää1-3 -vuotiaat

Syntymäpäivä on pienen ihmisen elämässä tärkeä päivä. Seurakunta onnittelee 1-3 -vuotiaita onnittelukortilla. Vuoden 2024 alusta otamme käyttöön uuden korttisarjan, jonka on suunnitellut graafinen suunnittelija Aino Korpinen. Näistä ihastuttavista korteista voi kerätä vuosien mittaan taulusarjan lastenhuoneen seinälle.

kakku4-vuotiaat

Kaksi kertaa vuodessa Rauman seurakunnassa vietetään 4-vuotissynttäreitä, joihin lähetetään kutsu postitse. Kutsun saavat kaikki ko. vuonna neljä vuotta täyttävät seurakuntalaiset. Synttäreiltä lapsi saa lahjaksi Lapsen Raamatun. Juhlan järjestivät tutut lastenohjaajat.

• Keväällä 4 vuotta täyttäville järjestetään synttärit su 7.4. klo 15-16.30 Nuortentalolla. Kutsu tulee kotiin postitse.
  • Tilaisuuteen tulee ilmoittautumisohje ja -linkki lähempänä juhlaa

suurennuslasi 5-vuotiaat

5-vuotias on jo iso lapsi. Sinä vuonna kun hän täyttää viisi vuotta, perheenne kutsutaan postitse Pyhän Ristin kirkkoon seikkailemaan. Huhtikuussa kirkonrotta Kaapriel ottaa vastaan vieraita. Kutsu tulee postitse keväällä.

juustopalaEsikoululaiset

Esikoululaiset osallistuvat syksyllä Eskaritapahtumaan oman esikouluryhmänsä kanssa. Tutustumme kirkonrotta Kaaprielin opastuksella omaan kotikirkkoomme ja etsimme kirkon aarteen. Opimme sakramentit; kasteen ja ehtoollisen.

kengät Kouluunlähtevien siunaus

Pyhän Ristin kirkossa siunataan kaikki koulutiensä aloittavat, mutta mukaan alttarille voivat tulla myös muut koulutielle siunausta haluavat. Kutsu tilaisuuteen tulee postitse tänä vuonna 7 vuotta täyttäville. Seuraa tiedotusta tapahtumasta myös Facebookissa Rauman seurakunnan lapset ja perheet (Linkki avautuu uudessa välilehdessäLinkki avautuu uudessa välilehdessä) ja Rauman seurakunnan lapset ja perheet (Linkki avautuu uudessa välilehdessäLinkki avautuu uudessa välilehdessä)-sivuilla.

Lue lisää kohtaamispolusta ja toiminnasta lapsiperheille seurakunnan verkkosivuilta:
Lapsiperheiden toiminta: https://www.raumanseurakunta.fi/lapsiperheet
Kohtaamispolku: https://www.raumanseurakunta.fi/lapsille-ja-lapsiperheille/kohtaamispolku

Tue Jan 16 15:14:00 EET 2024