Pakolaisten turvana Kreikan saaristossa

Joka vuosi Eurooppaan saapuu tuhansia ihmisiä, jotka pakenevat väkivaltaa, kaaosta ja työttömyyttä. Monien matka kulkee Turkin kautta Kreikkaan tavoitteenaan päästä muualle Eurooppaan. Tuhannet Keski-Aasiasta lähteneet ovat jumiutuneet Kreikkaan. YK:n pakolaisjärjestön arvion mukaan maailmassa on nyt 100 miljoonaa liikkeelle pakotettua ihmistä.

Merenranta

Lähetysyhdistys Kylväjä Linkki avautuu uudessa välilehdessätekee yhteistyötä useiden Kreikassa toimivien kreikkalaisten pakolaisjärjestöjen kanssa auttaakseen varsinkin Keski-Aasiasta tulleita ihmisiä, mutta työ tavoittaa myös monesta muista maista lähteneitä. Kylväjä tekee seurakuntatyötä, diakonista avustamista, urheilutyötä ja tukee myös pakolaisseurakuntien ja -verkostojen toimintaa.

Rauman seurakunnan nimikkolähetit Matti ja Anna Maija Kaipainen ovat työskennelleet Kreikassa vuodesta 2021 persiankielisten pakolaisten parissa.

Pakolaisleireille pääsy kiellettiin edellisenä vuonna. Pakolaiset kuitenkin saivat itse poistua leireiltä ja Thessalonikissa pakolaiskeskus Care Center mahdollisti heidän tapaamisensa. Kaipaiset keskustelivat pakolaisten kanssa mm. kristinuskosta ja järjestivät halukkaille raamattuseminaareja.

- Viime vuonna kävimme tiistaisin ja torstaisin Care Centerissä, jossa tarjotaan ilmaiseksi kahvia, teetä ja patonkeja pakolaisille. Sieltä voi myös hakea käytettyjä vaatteita, joita mekin olemme vieneet sinne, Anna Maija kertoo.

Kaipaisilla oli mahdollisuus tutustua urheilu- ja maahanmuuttajatyöhön kollegoiden ja saksalaisten nuorten miesten kautta, jotka kokosivat pakolaisleirin lähettyvillä olevalle jalkapallokentälle ison porukan jalkapallo-otteluihin.

- Väliajoilla saksalaiset nuoret kertoivat uskostaan Jeesukseen pakolaisille. Siitä syntyi monia hyviä keskusteluja, Matti muistelee.

Kaipaiset ovat päässeet myös toimittamaan kasteita. Viime vuoden huhtikuussa he järjestivät raamattuseminaarin, jonka päätteeksi osallistujat ottivat vastaan kasteen.

- Yhden huhtikuun seminaarilaisen tyttöystävä halusi myös tulla kasteopetukseen. Järjestimme hänelle oman muutaman päivän raamattuopetuksen, jonka jälkeen hänet kastettiin kesäkuussa, Matti kertoo.

Uusi suunta

Syyskuussa palatessaan kotimaanjaksoltaan Kaipaiset kuulivat, että heidän työparinsa Marieke ja Sina lopettavat työnsä Kreikassa ja muuttavat Hollantiin. Tämä vei Kaipaiset kokonaan uuteen tilanteeseen, sillä työparin muutto tarkoitti työn päättymistä Pohjois-Kreikassa. Uusi työmahdollisuus aukeni Lesboksen saarella, jonne Kaipaiset muuttivat tammikuun alussa.

Mytilinissä, saaren pääkaupungissa, on 28 000 asukasta ja kaupungin lähellä on iso 4 500 pakolaisen leiri. Kreikkaan saapuu nyt vähemmän pakolaisia kuin aiempina vuosina. Tilanne voi kuitenkin muuttua milloin vain, sillä Turkin puolella moni odottaa pääsyä Eurooppaan. Mytilinistä on 7 km matka Turkkiin ja lyhyt matka houkuttelee pakolaisia uhkarohkealle matkalle meren ylitykseen kumiveneillä.

- Vaikka luulisi toisin, niin erityisesti huonolla ilmalla ja jopa talvella pakolaisia ylittää uhkarohkeasti meren tietäen, että rannikkovartiosto ei lähde silloin merelle, Anna Maija huokaisee.

Työ uudessa paikassa on vasta muotoutumassa, mutta Kaipaisilla on käytössään varastorakennus, Peace House, jossa he voivat tavata pakolaisia uuden tiiminsä kanssa. Työnsarkaa on vielä jäljellä hyvä tovi, sillä Kaipaisten työkausi päättyy vasta vuoden 2025 syksyllä.

Tue Kaipaisten lähetystyötä

Käytä alla olevia tilitietoja tukiessasi Anna Maija ja Matti Kaipaisen työtä:

• Saaja: Rauman seurakunta, Lähetysrengas
  • Saajan tilinumero: Nordea FI80 1128 3000 3099 54