Kirkolliskokousvaalin tulos selvillä: uusi raumalaisedustaja kirkolliskokoukseen, raumalainen hiippakuntavaltuuston jäsen jatkaa

Kirkolliskokousvaalin alustavan tuloksen mukaan kirkolliskokouksen uudeksi maallikkoedustajaksi on valittu raumalainen Suvi Routasalo. Routasalo on Rauman seurakunnan luottamushenkilö ja kirkkoneuvoston jäsen. Hiippakuntavaltuuston maallikkojäsenenä jatkaa raumalainen Iisak Pertola. Pertola on seurakunnan luottamushenkilö.

Turun arkkihiippakunnan tuomiokapitulin tiedote 14.2.:

Uudet kirkolliskokousedustajat ja hiippakuntavaltuuston jäsenet valittu

Kirkolliskokouksen ja hiippakuntavaltuuston vaalit toimitettiin 13.2.2024.

Kirkolliskokous on kirkon ylin päättävä elin. Kirkolliskokous päättää mm. kirkon opista ja hallinnosta sekä kirkkolain sisällöstä.

Kirkolliskokoukseen valittiin seuraavalle nelivuotiskaudelle 64 maallikkoedustajaa ja 32 pappisedustajaa. Arkkihiippakunnasta kirkolliskokoukseen valittiin kahdeksan maallikkoedustajaa ja neljä pappisedustajaa. Kirkolliskokouksen uusi toimikausi alkaa 1.5.2024.

Kirkolliskokoukseen valittiin alustavan laskennan mukaan seuraavat kahdeksan maallikkoedustajaa:

• Lauri Palmunen, Turku, Kesk + sit
  • Tommy Björkskog, Naantali, Kok + sit
  • Maria Lahtinen, Turku, Muutoksen tuuli
  • Suvi Routasalo, Rauma, Kesk + sit
  • Tiina Tunturi, Raisio, Kok + sit
  • Harri Saine, Pori, Kesk + sit
  • Anna Lintunen, Turku, Muutoksen tuuli
  • Timo Vehviläinen, Kankaanpää, Sillanrakentajat

sekä neljä pappisedustajaa:

• Pauliina Järvinen, Raisio, Muutoksen tuuli
  • Ville Auvinen, Turku, Sillanrakentajat
  • Sofia Flinck, Turku, Muutoksen tuuli
  • Sari Lehti, Raisio, Muutoksen tuuli

Kirkolliskokoukseen oli ehdolla 79 arkkihiippakunnan maallikkoa. Maallikoiden äänestysprosentti kirkolliskokousvaalissa oli 89,5. Vuonna 2020 vastaava prosentti oli myös 89,5. Maallikkoedustajien vaalissa äänioikeutettuja olivat seurakuntien luottamushenkilöt (941 äänioikeutettua maallikkoa).

Kirkolliskokoukseen oli ehdolla 24 arkkihiippakunnan pappia. Pappien äänestysprosentti arkkihiippakunnassa oli 58,3. Vuoden 2020 vaaleissa äänestysprosentti oli 66,9. Pappisedustajien vaalissa äänioikeutettuja olivat arkkihiippakunnan papit (612 pappia).

Tuomiokapitulin ohella hiippakunnan toisena hallintoelimenä toimii hiippakuntavaltuusto. Hiippakuntavaltuuston tehtävänä on tukea ja edistää kirkon tehtävän toteutumista hiippakunnassa ja sen seurakunnissa.

Hiippakuntavaltuustoon valittiin seuraavat 14 maallikkojäsentä:

• Harri Saine, Pori, Kesk + sit

• Jouni Lehikoinen, Paimio, Sillanrakentajat
  • Toni Pätsi, Turku, Muutoksen tuuli
  • Juhana Markkula, Mynämäki, Sillanrakentajat

Hiippakuntavaltuustoon oli arkkihiippakunnasta ehdolla 90 maallikkoa ja 34 pappia. Hiippakuntavaltuuston uusi toimikausi alkaa 1.5.2024.

Kirkollisvaalin tulos eri hiippakunnissa

Kirkollisvaalin tulos löytyy kootusti Suomen evankelis-luterilaisen kirkon verkkosivulta (linkki sivulle).

2024-02-23 13:40:44.0