Leena Kivi meni salaa konservatorion pääsykokeisiin ja luotsaa nyt Rauman kirkkomuusikkotiimiä

Virsikirjoja ja ihminen työpöydän ääressä

Rauman seurakunnan johtava kanttori Leena Kivi on energinen ja pirskahteleva persoona, ja omaa niin kovan lauluäänen, että siitä on joskus hyvä varoittaa etukäteen.

– Useammin kuin kerran olen yllättänyt kuulijat kovalla ja kantavalla lauluäänelläni, naurahtaa Leena.

Kanttori, eli kirkkomuusikko on ammattimuusikko, joka saa soittaa ja laulaa työkseen.

–  Saan tehdä päivittäin sitä mitä rakastan. Palvelen työssäni seurakuntaa ja Jumalaa, ja siitä maksetaan vielä palkkaakin, näin Leena kuvailee kiitollisena ammattiaan.

Kanttorit vastaavat seurakuntien musiikkitoiminnasta. He soittavat ja laulavat jumalanpalveluksissa sekä muisto- ja vihkitilaisuuksissa ja johtavat seurakunnan kuoroja.

Kanttorit tutustuttavat myös koululaisia musiikkityöläisen arkeen esittelemällä muun muassa urkuja ja he ovat mukana rippikoulutyössä kannustaen nuoria laulamaan.

Salaa Turun konservatorion pääsykokeisiin

Vaikka musiikki onkin ollut lapsesta lähtien mukana Leenan elämässä, nuoruuden epävarmuus sai hänet epäilemään omia musiikillisia lahjojaan, joten hän valitsi turvallisemmalta tuntuvan ammatin.

Leena opiskeli ensin artesaaniksi, mutta uskaltautui sitten vanhemmiltaankin salaa Turun konservatorion pääsykokeisiin ja pääsi sisään. Hän valmistui kirkkomusiikkilinjalta vuonna 1997 ja jatkoi opintoja vielä Kuopion Sibelius-Akatemiassa sekä musiikkitieteitä Jyväskylän yliopistossa, ”koska musiikissa ei tule koskaan valmiiksi”.

Leenan suvusta löytyy kanttoreita sekä äidin, että isän puolelta, mutta se ei ole ollut syy hänen uravalintaansa.

Lopulliseen päätökseen vaikutti ammatin hengellisyys ja halu tehdä musiikin parissa työtä, mutta ehkä tärkeimpänä kuitenkin oli opettajien rohkaiseva asenne.

Neljän naisen voimin

Rauman seurakunnassa on tällä hetkellä neljä kanttoria, joista kaikki ovat naisia.

Entisajan vakava kuva kanttorista tai seurakunnan työntekijästä ei osu oikein kohdilleen, koska nämä naiset ovat melkoisen iloisia ja energisiä.

Kanttoritiimissä laulu ja nauru raikaa. Vasemmalta oikealle Saara Kukko, Kati Yrjölä, Leena Kivi ja Anna-Maria Togbenou.

Tiimipalaverin ”pyhä sakramentti” on yleensä leipomukset, jotka joku neljästä tuo paikalle. Kanttorit jakavat keskenään niin leivonta- ja puutarhavinkkejä kuin nuottejakin.

– Meillä on aivan loistava tiimi. Jokainen on niin ammattitaitoinen ja idearikas sekä valmis heittäytymään, kehuu Leena.

Kanttoritiimi tekee harvoin työtä yhdessä. Jokaisella on omat vastuualueensa, mutta muutoin työt jaetaan tasapuolisesti.

Parasta juuri tässä työssä on jokaisen mielestä työn moninaisuus, vaihtelevuus ja erilaisten ihmisten kohtaaminen. Työssä on sopivassa määrin sosiaalisuutta ja yksin oloa.

– Työmme on hyvin itsenäistä, mutta pidämme paljon yhteyttä. Onneksi voi aina kilauttaa kaverille ja kysyä neuvoa tai mielipidettä, Leena sanoo.

Musiikkitoiveita toteuttamassa

Musiikki on mukana kaikissa seurakunnan työmuodoissa ja kaikille ikäryhmille.

Kanttorit pyrkivät rakentamaan yhdessä pappien kanssa toimituksista kauniin kokonaisuuden on sitten kyse sunnuntain jumalanpalveluksesta, häistä tai hautajaisista.

– Usein siunaustilaisuuden jälkeen omainen tulee kiittämään kauniista lauluesityksestä, se on koskettanut. Tuollainen työvuoro on aina ainutlaatuinen ja tärkeä, toteaa Leena.

Musiikki- ja yksinlaulutoiveita varsinkin vihki- ja siunaustilaisuuksia varten otetaan mieluusti vastaan. Kaikki neljä kanttoria omaavat kauniin lauluäänen ja palvelevat mielellään seurakuntalaisten tärkeissä hetkissä.

– Mutta jukebokseja ei olla, Leena tokaisee rempseästi.

– Kaikkia genrejä emme valitettavasti pysty toteuttamaan, koska urutkaan eivät taivu ihan kaikkeen, mutta kannattaa ottaa rohkeasti yhteyttä.

Musiikki täyttää myös vapaa-ajan

Vapaa-aikakin täyttyy musiikista, sillä Leena kuuntelee omien sanojensa mukaan aivan liikaa radiota. Lisäksi hän on mukana Harjavallan Pelimanneissa, joten viulu, haitari ja piano ovat urkujen lisäksi tuttuja soittimia.

Työn vastapainoksi Leena harrastaa paljon liikuntaa ja käy puolisonsa kanssa lavatansseissa. Vanha hirsitorppakin tarjoaa kaikenlaista tekemistä, varsinkin talvisin.

Lempivirsikseen Leena nimeää virren 338, ”Päivä vain ja hetki kerrallansa”, sekä virren 548, ”Tule kanssani, Herra Jeesus”.

Seurakunnan kuorot kutsuvat laulamaan

Rauman seurakunnalla on kuoroja naisille ja miehille sekä aikuisille, nuorille ja lapsille. Jos olet kiinnostunut laulamisesta, etkä ole vielä löytänyt omaa paikkaasi, tule rohkeasti kokeilemaan!

– Laulamisesta ja varsinkin yhdessä laulamisesta on valtavasti hyötyä ihmisen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, sanoo Leena Kivi.

Moni arkailee kuoroon mukaan lähtemistä ja varsinkin ääneen laulamista, mutta Leena rohkaisee epäröiviä:

– Jonkinlainen sävelkorva katsotaan eduksi, mutta esimerkiksi nuotteja ei tarvitse osata lukea.

Lisätietoja ja yhteystiedot löytyvät nettisivuiltamme: raumanseurakunta.fi/musiikki/seurakunnan-kuorot

Tervetuloa kuoroon, toivottavat kirkkokuoroa johtava kanttori Anna-Maria Togbenou (vas.) ja lapsikuoron johtaja Kati Yrjölä (oik.).

2024-03-01 13:07:00.0