Pääsiäisen Ilo kutsui juhlistamaan ensimmäistä pääsiäispäivää – perhemessu suosittu

Pääsiäisen ihmeellisten tapahtumien äärelle palaamista, yhdessäoloa, askartelua ja leikkiä – tätä kaikkea oli ensimmäisen pääsiäispäivän Pääsiäisen Ilo -tapahtuma Pyhän Ristin kirkolla.

Pääsiäismunia joiden takana ihmisiä

Eeliksellä, 2,5 vuotta, oli paljon katseltavaa ja ihmeteltävää niin sisällä perhemessussa kuin ulkonakin pääsiäispuuhissa.

Pääsiäisen vieton kohokohtia ovat olleet luontopolkuretki, pääsiäismunat ja käynti Laitilassa lampaita katsomassa. Muisto pienten karitsojen suloisuudesta nostatti hymyn hänen huulilleen.

Luovuutta ja värien kirjoa

Kirkon pihapiirin värikäs perinne jatkui tänäkin vuonna: toinen toistaan kirjavammat ja mielikuvituksellisemmat pääsiäismunat ripustettiin niin kirkossa käyviä kuin ohikulkijoitakin ilahduttamaan.

Kirjava oli pääisäismunia taiteilleiden joukkokin. Sen lisäksi, että niitä on tehty päiväkotiryhmissä ja seurakunnan kerhoissa, askarteluun ovat osallistuneet myös raumalaisperheet ja työyhteisöt.

Pääsiäismunat ovat ihasteltavissa kirkon pihamaalla sään salliessa sunnuntaihin 7.4. asti.

Aurinko ei ensimmäisenä pääsiäispäivänä Raumalla juuri paistanut, mutta ei tunnelmaa laimentanut. Helmenharmaa taivas taustalla vain korostaa pääsiäismunien värikkyyttä.

Vipinää kirkossa

Pääsiäisen Ilo -tapahtuman perhemessu keräsi paljon osallistujia pääsiäisen ilosanoman äärelle. Suurin osa oli lapsiperheitä. Kirkkomenojen ohessa oli havaittavissa eloisuutta ja liikehdintää, eli aivan kuten kuuluukin. Se tarkoittaa, että lapsia on paljon läsnä ja tilaisuudessa keskitytään heihin, jotta merkitykselliset perinteet tulevat tutuiksi ja alkavat tuntua omilta.

Kirkon sivuhuoneessa ihastutti pääsiäisrekvisiitta: enkeli ilmoitti haudalle tulleille naisille Jeesuksen ylösnousemuksesta. 3-vuotias Noah kertoi pääsiäisenajan sujuneen mukavasti.

Osassa perhemessun lauluista oli mukana myös liike. Mallia näytti messussa laulanut seurakunnan lapsikuoro. Yhteislauluissa oli pääsiäissuosikkeja kuten ”Pääsiäinen jatkua saa”.

Pääsiäinen huipentuu iloon

Perhemessun jälkeen suunnattiin ulos pääsiäispuuhien pariin. Isoset piilottivat muovisia munia, joita löytäneet saivat hakea palkkioksi suklaamunan.

Kivimuurien raoissa on oivia piilopaikkoja. Pieniä pääsiäismunia olivat piilottamassa isoset Martta (taaimmaisena), Jonna ja Viivi-Olivia.

Muihin pääsiäispuuhin pihalla kuuluivat esimerkiksi styroksimunien maalaus ja koristelu sekä kasvomaalauspiste.

Pääsiäispupu on kaikille tuttu, mutta toisin on pääsiäisoravan laita. Raumalla näkyy jälkimmäisenä mainittujakin. Hilla, 7 vuotta, sai heiltä munaetsinnän palkkion.

Ensimmäinen pääsiäispäivä ajoittui tänä vuonna maaliskuun puolelle, ja edeltävän kerran näin kävi vuonna 2016. Tuolloin ensimmäinen pääsiäispäivä oli 27. maaliskuuta.

Tänä vuonna Pääsiäisen Ilo -tapahtuma osui seuraavalle päivälle kellojen kesäaikaan siirtämisestä. Vaikutti siltä, että tämä oli perheissä muistettu hyvin, sillä perhemessun osallistujamäärästä päätellen ainakaan moni ei ollut saapunut paikalle tuntia tapahtuman alkamisen jälkeen.

Pääsiäispihaa keskittyneenä tutkaili 1-vuotias Lilja.

2024-04-02 11:18:53.0