Rauman seurakunnalla on uusi visuaalinen ilme!
Rauman seurakunnan visuaalinen ilme uudistuu. Ilmeen uudistus on toteutettu Suomen evankeli-luterilaisen kirkon yhtenäisen ilmeen mukaiseksi, ja sen on Rauman seurakunnalle sopivaksi suunnitellut visuaalinen viestijä Heli Lehtonen.
Rauman seurakunnan uudessa ilmeessä korostuvat raikkaat värit, ja erityisesti verkkoon suunnitellussa ilmeen uudistuksessa on huomioitu saavutettavuus. Rauman seurakunnan logon värit kirkastuvat, mutta logo tulee säilymään muodoltaan ennallaan. Logossa yhdistyvät seurakunnan sinikeltainen ristitunnus, sekä teksti Rauman seurakunta kirkon yhteisellä Martti-fontilla.
Seurakunnan eri aihealueille ja kohderyhmille on omat korostusvärinsä: esimerkiksi musiikkitapahtumissa näkyy violetti, lasten ja perheiden tapahtumissa keltainen, kirkkohetkissä sininen ja diakonian toiminnassa vihreä.
Uusi ilme näkyy jo Rauman seurakunnan sosiaalisen madian kanavissa.
Uudessa ilmeessä on mukana visuaalisia elementtejä kuten visuaalista informaatiota antavia seurakunnan toimintaan liittyviä piktogrammeja ja tunnelmaa luovia taustakuvioita.
Rauman seurakunnan visuaalisesen ilmeen käytöstä ja toteutuksesta vastaa seurakunnan viestintä.
Uusi visuaalinen ilme näkyy jo esimerkiksi seurakunnan varhaiskasvatuksen sometileillä. Instagram-tili löytyy nimellä @raumansrkvarhaiskasvatus.
Seurakunnan ilmeuudistuksen lisäksi Rauman riparit tulevat saamaan uuden, erottuvan ilmeen vuoden 2025 aikana. Rauman riparien visuaalinen ilme on osa rippikoulubrändin kehitystä, jonka tavoitteena on ripareiden tunnettuuden vahvistaminen ja osallistumisen tukeminen.

Kohti yhteistä ilmettä Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa
Kokonaiskirkollinen Kohti yhteistä ilmettä -projekti käynnistyi keväällä 2023 kokonaiskirkollisen viestintäselvityksen motivoimana ja kirkon vahvuuksien ryhmän mielikuvatyöskentelyn myötä. Kirkon viestijöiden keskuudessa todettiin, että oli tullut aika tiivistää ja kehittää kirkon brändiajattelua, sitoa yhteen eri puolilla seurakuntakenttää tehtävää ilme- ja mielikuvatyöskentelyä ja kirkastaa kokonaiskirkon ilmettä sekä laajentaa graafinen ohjeisto kirkon yhteiseksi design-systeemiksi.
Kohti yhteistä ilmettä -projektin tavoitteena oli kirkastaa kokonaiskirkon ilmettä ja viestinnän äänensävyä niin, että 1) viestin ytimessä on Kristus ja viestinnän ytimessä on ihminen 2) ilme ja äänensävy kuvastavat tämän päivän kirkkoa 3) ilme ja äänensävy puhuttelevat ja koskettavat erityisesti millenniaaleja ja myös muita kuin kirkkoa hyvin tuntevia.
Projektin etenemisestä on vastannut Kirkon viestintä. Projektin eri vaiheita sekä sen jälkeistä visuaalista kehittämistä on tehty yhdessä kirkon eri toimijoiden kesken työpajoissa ja virtuaalitiimeissä.
Yhtenäinen ja yhteinen ilme auttaa ihmisiä hahmottamaan Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kokonaisuutena. Yhteisen ilmeen avulla saavutetaan laajempi huomioarvo, kun seurakunnat eivät kilpaile visuaalisesti keskenään. Yhtenäisen ilmeen ansiosta seurakuntalainen tunnistaa myös oman seurakuntansa. Paikallisuus saadaan yhteisessä ilmeessä esiin monin elementein, joten sen merkitys ei vähene.
Yhteisen ilmeen rakentaminen ja siihen liittyminen on kokonaiskirkollisesti ja yksittäiselle seurakunnalle kustannustehokasta verrattuna siihen, että seurakunnat kehittäisivät ja päivittäisivät kukin omia visuaalisia ilmeitään.
30.5.2025 11.54