Mikä on kirkossani tärkeää? Tutustu kotiseurakuntasi ehdokkaiden arvomaailmaan!

Tutkimme raumalaisten seurakuntavaaliehdokkaiden vaalikonevastauksia. Mitä mieltä he olivat?
Kuva seurakuntavaaleista

Tärkeimmiksi syiksi kuulua kirkkoon raumalaiset ehdokkaat nostavat seuraavat asiat: lähimmäisenrakkaus ja elämänarvot sekä kirkolliset toimitukset, kuten kaste ja vihkiminen.

Kirkollisten toimitusten ohella kirkon tekemä auttamistyö ja esimerkiksi rippikoululeirit nousevat ehdokkaiden mielestä kirkon tärkeimmäksi toiminnaksi. Eri ikäryhmille suunnattu toiminta, kristillinen kasvatustyö ja heikompien auttaminen ovat kolme tärkeimmäksi nostettua asiaa, joita ehdokkaat kertoivat edistävänsä tullessaan valituiksi.

Iso osa (87,7%) ehdokkaista koki, että seurakunnan tulee tarjota monenlaista toimintaa ja erilaisia hengellisyyden muotoja pelkkien jumalanpalvelusten ja messujen sijaan. Valtaosa ehdokkaista kokee tärkeäksi, että seurakunta tavoittelee erityisesti niitä, jotka eivät vielä ole seurakunnan toiminnassa mukana. 37 % ehdokkaista pitää tärkeänä sitä, että kirkko kutsuu ihmisiä henkilökohtaiseen uskonratkaisuun.

Mitä tehdä huonontuvassa taloustilanteessa?

Seurakunnan taloustilanne on ollut viime aikoina tapetilla. Vaalikoneen mukaan lähes puolet raumalaisista ehdokkaista olisivat valmiita luopumaan seurakunnan kiinteistöistä, mikäli taloudellinen tilanne niin vaatisi. Seurakunnan toiminta ja oma kotiseurakunta koetaan tärkeiksi, sillä vain pieni osa vastaajista olisi valmiita leikkaamaan seurakunnan toiminnasta tai muodostamaan isompia seurakuntayksiköitä.

23 % vastaajista kertoi olevansa valmiita kirkollisveron nostoon.

Miten lisätä nuorten osallisuutta seurakunnassa?

Nuoria toivotaan mukaan kirkon toimintaan. Nuorten osallisuutta seurakunnan päätöksentekoon voisi raumalaisten ehdokkaiden mukaan parantaa muun muassa sillä, että nuorten mielipiteitä kuultaisiin toimintaa suunnitellessa. 20 % vastaajista ehdottaa, että nuorisotyön työryhmissä ja johtokunnassa pitäisi olla nuorten edustaja.

Pitäisikö seurakunnan toimia ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi?

Ympäristöasiat ovat olleet viime aikoina paljon esillä julkisessa keskustelussa. Vaalikoneen kysymyksissä kysyttiin ehdokkaiden mielipidettä seurakunnan roolista ympäristöasioiden hoitamisessa.

Hieman yli puolet ehdokkaista on sitä mieltä, että olisi tärkeää, että seurakunnallamme olisi Kirkon ympäristödiplomi. Suurin osa kertoo myös olevansa täysin tai osittain samaa mieltä siitä, että kirkon tulee toimia edelläkävijänä oman toimintansa ilmastovaikutusten nopeassa pienentämisessä. Konkretiaa: 42,9 % vastaajista kokee, että kirkon tulisi huomioida tarjoamissaan ruokailussa ilmastovaikutukset ja välttää esimerkiksi lihan tarjoamista.

Metsään meno kiinnostaa

Ehdokkailta kysyttiin, minkälaiseen teemamessuun/-jumalanpalvelukseen he haluaisivat osallistua Raumalla. Suurimman suosion keräsivät metsämessu (31,6 % äänistä) ja meditatiivinen, hiljaisuuteen rohkaiseva musiikkipitoinen Taiźe-messu (23,2 % äänistä). Metalli- ja tangomessu ovat ehdokkaita vähiten houkuttavat vaihtoehdot (5 % ja 9 % äänistä).

Mihin seurakunnan resursseja tulisi suunnata?

Seurakunta on tärkeä rinnalla kulkija elämän eri vaiheissa ja tarjoaa monenlaista konkreettista apua. 38,9 % raumalaisista ehdokkaista suuntaisi seurakunnan resursseja erityisesti perheiden tukemiseen erilaisissa kriiseissä. Yksinäisten ja sairaiden auttaminen nousi lähes yhtä tärkeäksi 31 prosentilla.

Kirkko on auttanut Suomeen pakolaisina tulleita ja ottanut kantaa turvapaikanhakijoiden inhimillisen kohtelun puolesta. Valtaosa (56,4 %) raumalaisista kirkollisvaaliehdokkaista kokee, että kirkon tulee jatkossakin tukea kaikkia turvapaikanhakijoita.

Mitä sinä ajattelet? Joko olet valinnut ehdokkaasi?

Selvennä ajatuksiasi vaalikoneella: https://www.seurakuntavaalit.fi/vaalikoneLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Teksti: Alina Korteniemi

2018-10-31 16:00:00.0