Seurakuntavaalit käydään sunnuntaina 20.11.2022 – äänestyspaikkana Rauman Pyhän Ristin kirkko

Seurakuntavaalit huipentuvat sunnuntaina 20.11. kun vietetään vaalipäivää. Äänestämään pääsee Rauman Pyhän Ristin kirkossa klo 11-20. Äänioikeutettuja ovat 16 vuotta täyttäneet Rauman seurakunnan jäsenet.

Seurakuntavaalit_aanestysvaihe_1080x1080.png

Vaalipäivänä äänestyspaikkana on Pyhän Ristin kirkko. Äänestys alkaa klo 11 ja päättyy iltakahdeksalta. Mukana tulee olla henkilöllisyystodistus (kuvallinen henkilökortti, passi tai ajokortti). Pyhän Ristin kirkon äänestyspaikassa voivat äänestää Rauman seurakunnan äänioikeutetut, 16 vuotta täyttäneet jäsenet.

Esteetön sisäänkäynti äänestämään on kirkon takaovesta.

Aika vaikuttaa

-Monella raumalaisella on toiveita ja ajatuksia siitä, minkälainen seurakunnan toivoisi olevan tai minkälaista toimintaa seurakunnan pitäisi järjestää, keiden auttamiseksi seurakunnassa pitäisi tehdä työtä tai mihin seurakunnan pitäisi panostaa erityisesti. Seurakuntavaalit ovat konkreettinen kanava noiden toiveiden edistämiseen, kertoo kirkkoherra Valtteri Virta ja kehottaa seurakuntalaisia äänestämään.

Seurakuntavaaleissa valitaan jäsenet Rauman kirkkovaltuustoon. Luottamushenkilöt pääsevät vaikuttamaan seurakunnan tulevaisuuteen ja toimintaan.

Luottamushenkilöt päättävät seurakunnan hallintoon ja talouteen liittyvistä keskeisistä asioista, kuten kirkollisveroprosentista, monista työntekijävalinnoista, seurakunnan tilojen käytöstä sekä seurakunnissa tarjottavien palveluiden painotuksista. Seurakuntien luottamuselinten maallikkojäsenet osallistuvat myös kirkon ylimmän päätöksentekoelimen, kirkolliskokouksen maallikkoedustajien valintaan.

Jos sopivaa ehdokasta ei ole vielä löytynyt, voi tehdä vaalikoneen ja tutustua ehdokkaisiin sitä kautta: https://www.seurakuntavaalit.fi/vaalikone

Ehdokkaat löytyvät seurakunnan ehdokassivulta: https://www.raumanseurakunta.fi/seurakuntavaalit-raumalla/seurakuntavaalien-ehdokkaat-raumalla

Osallistu vaalikeräykseen!

Äänestyspaikoilla järjestetään perinteinen vaalikeräysLinkki avautuu uudessa välilehdessä, jonka tuotto ohjataan konfliktien ja kriisien uhrien tukemiseen kansainvälisesti ja Suomessa.

Vaalitulos selvinnee myöhään sunnuntai-iltana

Vaalien tuloksia on odotettavissa myöhään sunnuntai-iltana 20.11. Rauman seurakunnan vaalitulos päivittyy seurakunnan vaalitulossivulle: https://www.raumanseurakunta.fi/seurakuntavaalit-raumalla/vaalitulos

Kirkon viestintä tiedottaa alustavasta valtakunnallisesta äänestysprosentista vaali-iltana noin klo 22. Tulokset päivittyvät seurakuntavaalien verkkosivustolla sitä mukaa, kun seurakunnat julkaisevat tuloksiaan vaalien laskentajärjestelmässä.

Alustavia, koko maata käsittäviä tilastotietoja läpipäässeiden ikä- ja sukupuolijakaumasta ja uusien luottamushenkilöiden määrästä pyritään tiedottamaan loppuillan aikana. Maanantaina 21.11. kerrotaan yksityiskohtaisempaa tulostietoa.

Seurakuntien vaalilautakunnat vahvistavat seurakuntakohtaiset tulokset viimeistään keskiviikkona 23.11.

Äänestämään voi piipahtaa vaikka iltakävelyn merkeissä. Pyhän Ristin kirkosta saa mukaan äänestysheijastimen, joka valaisee matkaa.

Otsikkokuvassa: Vaalien teema on ”Uskottu, toivottu, rakastettu.”  Kampanjan pohja on kirkon Ovet auki -strategiassa, jonka mukaan kirkon on kutsuttava sisään aivan kaikki. Slogan uskottu toivottu rakastettu ja viesti "äänestä sellaisena kuin olet" kiteyttävät ajatuksen siitä, että me kaikki olemme tervetulleita kirkkoon ja äänestämään ja että me kaikki olemme uskottuja, toivottuja sekä rakastettuja.

2022-11-18 14:44:00.0