Seimihaasteen voitto rauhaa ja rakkautta henkivälle seimimaalaukselle

Vuoden 2022 seimihaaste on päättynyt! Seimikilpailuun osallistuneet seimitoteutukset ovat upeita ja toteutukset persoonallisia, taidokkaita ja erittäin monipuolisia. Voittajaksi raati valitsi rauhaa henkivän maalaamalla taidokkaasti toteutetun seimiasetelman.

20221219_211803_Maarit Roos_Seimi.jpg

Voittajateos Maarit Roosin maalaus.

- Tänä vuonna mukana seimihaasteessa on sekä oman kodin seimiasetelmia, sellaisia, jotka ovat vuosien ja jopa vuosikymmenien aikana kerrostuneet. Toisaalta mukana on yhdessä julkiseen tilaan toteutettuja taidokkaita seimiasetelmia, kertoo seimiraadin jäsen Taru-Taina Nora.

Seimien mittakaava vaihteli tänä vuonna minimikoosta lähes 1/1-kokoon. Minikokoa edustaa Raumarin toteuttamat seimikorvakorut ja suurta kokoa Kauklaisten kyläyhdistyksen tunnelmallinen ulos rakennettu seimiasetelma.

Raadin tunnustuspalkinto annetaan Maarit Roosin (Instagramissa @maaritroos_artLinkki avautuu uudessa välilehdessä) toteutukselle. Raadin luonnehdintaa: ”Taidokas maalaus, jossa on tunnelmaa. Tämän vuoden seimihaasteessa teemana on rauha ja tässä seimessä rauhan teema näkyy kauniisti Ukraina-viittauksissa. Lapsi pitää kiinni äitinsä letistä, maisemassa on viljantähkiä. Pyhä perhe on kauniisti sommitelman keskiössä.”

Kaikkien osallistujien kesken arvottiin lahjakortit, jotka saavat Kauklaisten kyläyhdistys ry ja Raumariofficial.

Seimihaasteen järjestäjät kiittävät kaikista upeista seimitoteutuksista ja niiden ilon jakamisesta tänä vuonna!

Seimihaasteen kilpailu toteutettiin tänä vuonna Instagramissa. Teemana oli rauha. Seimitoteutuksia voi ihailla Instagramissa tunnisteella #seimihaaste2022Linkki avautuu uudessa välilehdessä.

Seimihaasteen raatiin kuului opettaja, kuvataiteilija Taru-Taina Nora, johtava kasvatuksen ohjaaja Jani Ahonen ja viestintäpäällikkö Kanerva Kuisma.

Kaupunkikuvassa seimihaasteen kilpailuun osallistuneita seimiasetelmia (Sairaalatukun ja Karin koulun toteutus) voi ihastella seimikävelyllä. Tästä linkistä avautuu seimikävelyn kartta.

Luonnehdintoja seimihaasteen kilpailuun osallistuneista seimistä:

1. @tarutaina
    Freinet-koulun 6. luokka. Jostain syystä tämä seimitoteutus ei nouse siihen #seimihaaste2022 -listaukseen, vaikka tunniste on oikein ja tili julkinen. Seimihahmot on tehty yhdessä luokassa silloin, kun oltiin ekaluokkalaisia, ja aina uudelleen laitetaan seími jouluna esille. Oppilaita naurattaa, kun he näkevät ekaluokkalaisina tekemänsä hahmot. Todella hieno, ryhmää yhdistävä ja iloinen jouluperinne. Suloinen asetelma.
  2. @kauklainen
    Ulos, luonnon keskelle toteutettu suurikokoinen seimiasetelma. ”Tähän voi eläytyä mukaan.” Yhtenäinen tyyli ja ilmeikkäät hahmot. Enkelillä on hymykuoppa! Seimi loistaa ja valaisee pimeässä. Hieno kyläyhteisön toteutus. Raadin kakkossuosikki.
  3. @kotiseutuyhdistysmuina
    Tunnelmallinen huuruinen ikkuna, josta tekee mieli mennä kurkistelemaan seimeä. Suloinen seimiasetelma, jossa on tonttujakin mukana.
  4. @maaritroos_art
    Taidokas maalaus, jossa on tunnelmaa. Tämän vuoden seimihaasteessa teemana on rauha ja tässä seimessä rauhan teema näkyy kauniisti Ukraina-viittauksissa. Lapsi pitää kiinni äitinsä letistä, maisemassa on viljantähkiä. Pyhä perhe on kauniisti sommitelman keskiössä. Raadin ykkössuosikki.
  5. @sairaalatukku
    Kaunis ja herkkä, yhtenäinen seimiasetelmatoteutus. Vaaleat värisävyt ja aavikkomaisema ovat tyylikkäät. Taidokkaasti toteutettuja yksityiskohtia, valoja ja hiekkaa.
  6. @virpiera
    Kodin seimitoteutus, joka on rakentunut vuosien mittaan. Henkii aitoa oman perheen jouluperinnettä. Hauskoja yksityiskohtia kuten pastori kirkolla saarnaamassa.
  7. @ve.era6047
    Kodin seimi, josta näkee, että seimi kuuluu vahvasti kodin jouluperinteeseen. Ihanat, todennäköisesti lasten itse tekemät jouluenkelit mukana.
  8. @kalliokamari
    Pienryhmäriparin toteuttama seimi. Persoonallinen toteutus. Hieno aaltopahvista rakennettu luolamainen rakenne. Tyylikkäät ja ilmeikkäät hahmot, joissa näkyy monenlainen käsiala.
  9. @tuulamarja
    Posliinihahmot seimessä. Kokonaisuus on tyylikäs ja hienostunut.
  10. @op_lansisuomi
    Karin koulun oppilaiden toteuttama seimi-ikkuna Länsi-Suomen Osuuspankin ikkunaan. Ilahduttava värikäs toteutus. Joulun iloa. Suloiset lampaat kurkkivat alareunassa.
  11. @heduxnen
    Villi ja vapaa oman kodin seimitoteutus, jossa poro, hirvi, kauris ja laamakin seikkailevat. ”Tulee mieleen Nooan arkki, jossa kaikille on tilaa.”
  12. @raumari_official
    Seimiasetelma korvakoruina. Iloinen toteutus, jossa mittakaava on minikokoinen. Hauska idea.

2022-12-21 17:00:00.0