Meriristin remontti etenee: uudet seinät rakenteilla, ikkunoita asennetaan

Saneeraus jatkui tammikuun paukkupakkasissakin sääsuojan alla.

Hämärässä lumisessa maisemassa sääsuojattu rakennus

Aamu sarastaa Meriraumassa, kun pääsemme kurkkaamaan mitä valtavan kokoisen sääsuojan alla tapahtuu. Meriristin leiri- ja toimintakeskuksen tilojen mittava remontti etenee.

Meriristin tiloihin oli tutustumassa seurakunnan kiinteistötoimikunnan jäseniä. Kuvassa osa tutustumiseen osallistuneista: etualalla oikealta vasemmalle seurakunnan luottamushenkilö Marjo Varjonen, työnjohtaja Tomi Setälä Rakennus A&J Laakeristo Oy:stä, kirkkoherra Valtteri Virta sekä luottamushenkilö Seppo Sattilainen.

Saneerauksen rakennusurakka alkoi syksyllä 2023 ja jatkuu paikoitellen kylmistä lämpötiloistakin huolimatta.

–Kovat pakkaset vaikuttivat niin, että ulkotöissä pidettiin lämmittelytaukoja. Täällä sisällä sääsuojan alla on noin kymmenen asteen lämpötila, työnjohtaja Tomi Setälä Rakennus A&J Laakeristo Oy:stä kertoo.

Saneeraustyöt ovat käynnissä eri puolilla työmaata.

Meriristin sisätilat näyttävät avarilta, kun väliseiniä ei vielä ole. Kokous- ja toimintatilojen puolelle on rakennettu uudet ulkoseinät ja majoitustilojen puolella harkkoseinää rakennetaan parhaillaan. Meriristi saa lähiaikoina uudet ikkunat ja lattiatyöt jatkuvat.

Suuren salin keskelle on tuotu suuri määrä ikkunoita. Yhdeksänkymmenen ikkunan asentaminen ottaa oman aikansa – yhden ikkunan asentaminen on noin tunnin homma.

Lattian teko on alkamassa. Lattian alle tehdään uudet viemärit. Rakennukseen asennetaan lattialämmitys ja lattia eristetään.

Majoitustilojen puolella harkkoseinää rakennetaan parhaillaan.

Saunan perustukset on valettu. Erillinen saunarakennus sijaitsee lähellä merta.

Mistä on kyse? Meriristin saneeraus

Meriristin peruskorjauksessa korjataan koko Meriraumassa sijaitseva leiri- ja toimintakeskus. Erillinen sauna rakennetaan uudelleen. Vuonna 1974 valmistuneessa rakennuksessa tehdään sekä perussaneeraus että joitain käyttöön liittyviä muutoksia. Esimerkiksi korkeaa liikuntahallia madalletaan. Suuri sali tulee soveltumaan myös jatkossa liikuntaan, mutta siitä tulee toimiva tila myös suurten kokousten ja esimerkiksi juhlien pitämiseen.

Meriristin remontin arvioidaan valmistuvan vuonna 2025. Saneerauksen kustannusarvio on 8,5 miljoonaa euroa. Jatkossa Meriristissä tullaan järjestämään seurakunnan leirejä, perhetoimintaa, tapahtumia ja kokouksia. Tiloja voi myös vuokrata.

Näkymiä Meriristin työmaalta tammikuussa 2024.

Lue aiempia uutisia: Meriristin saneeraus etenee: purkutöistä uuden rakentamiseen (linkki aukeaa uuteen ikkunaan)

Fri Jan 26 14:23:00 EET 2024